لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

حرکت صد‌ها پناهجوی گرفتار در مجارستان با پای پیاده به سمت اتریش


حرکت پناهجویان در بزرگراهی در خارج از بوداپست به سمت مرز اتریش
حرکت پناهجویان در بزرگراهی در خارج از بوداپست به سمت مرز اتریش

به دنبال ممانعت مقام‌های مجاری از سوار شدن پناهجویان به قطارهایی که به سوی غرب اروپا می‌روند، صد‌ها تن از آنها روز جمعه ۱۳ شهریور پای پیاده راه جاده‌های خارج از بوداپست را پیش گرفته‌اند تا خود را به مرز اتریش برسانند.

خبرگزاری فرانسه شمار این پناهجویان را بیش از یک هزار نفر اعلام کرده ‌است.

پناهجویان سوار بر ویلچر یا عصا به دست، خانواده‌هایی که کودکان خود را به دوش گرفته‌اند و افراد ساک به دست یا با کوله پشتی، جاده ۱۷۱ کیلومتری به مقصد اتریش را پیش گرفته‌اند.

عمده این پناهجویان، مردم سوریه فراری از جنگ داخلی این کشور هستند که نمی‌خواهند در مجارستان ثبت نام شده و از آنجا کارهای پناهندگیشان دنبال شود. بیشتر آن‌ها خواستار رفتن به آلمان هستند.

برلین اخیرا اعلام کرده است که قوانین مهاجرتی را برای اتباع سوریه تسهیل کرده و پناهجویانی که خود را به خاک آلمان برسانند می‌توانند از این کشور درخواست پناهندگی کنند. پیشتر، متقاضیان پناهندگی باید در اولین کشوری که وارد می‌شدند درخواست پناهندگی می‌دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی خبرنگارانش در مجارستان گزارش داده که برخی از پناهجویان دست‌های خود را به علامت پیروزی نشان داده و برخی دیگر از آن‌ها نیز عکس‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را در دست دارند.

اسامه، جوان ۲۳ ساله سوری، به این خبرگزاری گفته است: «ما خیلی خوشحالیم که بالاخره اتفاقی رخ می‌دهد. مقصد بعدی ما اتریش است. کودکان بسیار خسته‌اند، مجارستان کشور بدی است، ما باید خودمان را به جای دیگری برسانیم».

این پناهجویان بخشی از دو هزار مهاجری هستند که در ایستگاه مرکزی بوداپست، پایتخت مجارستان، گرفتار شده بودند. مقام‌های مجاری مانع از سوار شدن این افراد به قطارهای مسیر اتریش و آلمان شده بودند چون ویزای شنگن نداشتند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که پلیس شاهد حرکت پناهجویان است ولی برای متوقف کردن آن‌ها دخالت نمی‌کند. حرکت مهاجران باعث بروز ترافیک شدید در جاده بوداپست به منطقه «بودا» در غرب مجارستان شده است.

همزمان، پارلمان مجارستان در حال بحث و بررسی اقدامات شدیدا ضد مهاجرت است که از جمله آن‌ها می‌توان به «مجرمانه» دانستن عبور غیرقانونی از مرز و اوباشگری در نوار مرزی این کشور با صربستان است که اخیرا با سیم‌های خاردار مسدود شده است.

مجارستان طی ماه‌های اخیر همراه با ایتالیا و یونان به کشورهای در «صف مقدم» بحران مهاجران تبدیل شده است و این کشور فقط در ماه اوت پذیرای ۵۰ هزار پناهجو شده است که از بالکان وارد خاک آن شده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، سه هزار و ۳۳۰ مهاجر روز پنجشنبه وارد مجارستان شدند. دولت راستگرای این کشور که ریاست آن با ویکتور اوربان است، برای مقابله با موج وسیع پناهجویان اقدام به کشیدن سیم خاردار در مرز ۱۷۵ کیلومتری این کشور با صربستان کرده است.

آقای اوربان روز پنجشنبه از سیاست دولت خود برای مقابله با پناهجویان دفاع کرد و آلمان را مسوول نقض قوانین پذیرش پناهندگان دانست که باعث عبور هزاران مهاجر از خاک این کشور شده است.

وی که به بروکسل سفر کرده بود، اظهار داشت: «هیچ کسی نمی‌خواهد در مجارستان، اسلواکی، لهستان یا استونی بماند. همه می‌خواهند به آلمان بروند. کار ما فقط ثبت نام آن‌ها شده است».

درخواست پذیرش ۲۰۰ هزار آواره در اتحادیه اروپا

در همین حال، رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل روز جمعه از کشورهای اروپایی خواست تا ۲۰۰ هزار آواره را به عنوان بخشی از «برنامه جابجایی گسترده» در خاک خود بپذیرند.

آنتونیو گوتیرز به خبرنگاران در ژنو سوئیس گفت: «ما با شرایط استثنایی روبرو هستیم لذا باید واکنش استثنایی هم نشان دهیم».

وی اظهار داشت: «ما نیازمند اجرای برنامه جابجایی گسترده هستیم که ضروری است همه کشورهای اروپایی در آن مشارکت کنند».

به گفته آقای گوتیرز، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰۰ هزار نفر باید جابجا شوند.

این درخواست رییس آژانس پناهندگان از اتحادیه اروپا در حالی است که جمهوری چک، اسلواکی، لهستان و مجارستان عصر جمعه نظام سهیمه بندی برای پذیرش مهاجران در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را رد کردند.

کشورهای اروپایی از ابتدای امسال تاکنون شاهد ورود ۳۳۲ هزار مهاجر بوده‌اند.

آلمان گفته است که حاضر است امسال ۸۰۰ هزار پناهجو را بپذیرد و از دیگر کشورهای اروپایی خواسته است تا آن‌ها نیز چنین کاری انجام دهند.

کارزار مردمی در اتریش برای انتقال پناهجویان

همزمان، ۲۲۰۰ نفر از مردم اتریش به کارزاری در شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند که برای سازماندهی انتقال پناهجویان گرفتار در مجارستان با استفاده از خودروهای شخصی و ون برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان‌دهندگان صفحه «ابتکار شهروندان» در فیس‌بوک گفته‌اند: «دولت اتریش و اتحادیه اروپا در قبال این قضیه همانند مردم در خیابان‌های بوداپست سکوت کرده و تنها به نظاره نشسته‌اند، بدون اینکه کمک‌های لازم را انجام دهند».

آن‌ها افزوده‌اند: «به همین دلیل است که ما کاروانی از اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی را برای انتقال پناهجویان به نقاط امن به راه انداخته‌ایم».

از سوی دیگر، روسیه گفته است که به هفت هزار سوری پناهجو به طور موقت مجوز اقامت در این کشور خواهد داد.

همچنین وزیران کشور جمهوری چک و اسلواکی گفته‌اند که اگر آلمان و مجارستان درباره نحوه برخورد با موج مهاجران به توافق برسند، آن‌ها مسیری را برای عبور قطارهای حامل پناهجویان از کشورهای خود به مقصد آلمان باز خواهند کرد.

«کمک ۱۵۳ میلیون دلاری» بریتانیا به پناهجویان سوری

از سوی دیگر، دیوید کامرون، ‌نخست وزیر بریتانیا، ‌روز جمعه اعلام کرد که این کشور، ۱۵۳ میلیون دلار (۱۰۰ میلیون پوند) کمک انساندوستانه دیگر را برای کمک رسانی به پناهجویان سوری اختصاص می‌دهد.

به گفته آقای کامرون، بیش از نیمی از کمک‌های جدید به سوری‌های نیازمند در داخل خاک سوریه تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین گفت که کشورش یک هزار پناهجوی سوری را نیز اسکان خواهد داد. بریتانیا تاکنون نزدیک به چهار هزار پناهجوی سوری را اسکان داده است.

آقای کامرون در عین حال تاکید کرد که هزار پناهجوی مورد نظر کشورش، به شکل مستقیم از اردوگاه‌های آوارگان سوری در خاورمیانه به بریتانیا منتقل خواهند شد.

XS
SM
MD
LG