لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

پولشویی «۹ میلیارد دلار» توسط بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری روسیه


بانک سرمایه‌گذاری خصوصی «ترویکا دیالوگ» که زیر نظر روبن واردانیان (نفر اول از راست همراه با جرج کلونی در ایروان) است، به انجام این پولشویی متهم شده.
بانک سرمایه‌گذاری خصوصی «ترویکا دیالوگ» که زیر نظر روبن واردانیان (نفر اول از راست همراه با جرج کلونی در ایروان) است، به انجام این پولشویی متهم شده.

یک نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی از کشف ۹ میلیارد دلار پولشویی خبر داده که توسط یک بانک خصوصی روسیه که روابط نزدیکی با طبقه حاکم این کشور دارد، صورت گرفته است.

«پروژه گزارش فساد و جرایم سازمان یافته» روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه مدعی شد که مقامات فاسد و افراد دخیل در جرایم سازمان یافته روسی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ حداقل هشت میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار با هدف فرار از مالیات، پنهان کردن دارایی‌ها در خارج و فعالیت‌های غیرقانونی پولشویی کرده‌اند.

این پولشویی توسط بانک «ترویکا دیالوگ»، از زیر مجموعه‌های «سیبربانک» روسیه و با استفاده از سیستم بانکی اروپایی انجام شده است.

پائول رادو از موسسان این نهاد مبارزه با پولشویی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته است مبلغ یاد شده تنها «نوک کوه یخ» است: «در واقع حجم پولشویی‌ بسیار بیشتر است و تنها منحصر به پولشویی مقامات روسیه، آذربایجانی و دیگر کشورهای شوروی سابق نیست، بلکه در مورد باندهای بزرگ تبهکاری مانند گروه‌های مواد مخدر مکزیک نیز صدق می‌کند».

این گزارش به نام «سرگی رولدوگین» نوازنده ویولن و از دوستان قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اشاره کرده است که از طریق همین بانک و همکاران اروپایی آن، ۶۹ میلیون دلار پولشویی کرده است.

گزارش یاد شده میزان نقل‌وانتقال پول توسط بانک «ترویکا دیالوگ» طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ را ۴۷۰ میلیارد دلار، در قالب ۱.۳ میلیون عملیات بانکی توسط ۱۲۸ هزار شرکت و فرد عنوان کرده است.

میزان نقل‌وانتقال پول توسط بانک «ترویکا دیالوگ» طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ بیش از ۴۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
میزان نقل‌وانتقال پول توسط بانک «ترویکا دیالوگ» طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ بیش از ۴۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس اسنادی که همزمان با گزارش این نهاد بین‌المللی به یک سایت خبری لیتوانی درز کرده است، پولشویی طی دوره یاد شده توسط حداقل ۷۵ شرکت روسی به هم پیوسته فعال در خارج که تقریبا نیمی از آنها در بانک لیتوانی «اوکیو بانکاس» حساب بانکی داشتند، انجام شده است.

فعالیت این بانک لیتوانی در سال ۲۰۱۳ به خاطر برخی مشکلات متوقف شد.

«پروژه گزارش فساد و جرایم سازمان یافته» می‌گوید طی سالهای یاد شده، میلیاردها دلار پول از بانک روسی به حساب‌هایی در این بانک واریز شده و در این نقل‌وانتقال پول، بانک‌های عامل آلمان و اتریش دخیل بوده‌اند.

این گزارش می‌گوید که مقصد بسیاری از این عملیات انتقال پول معلوم نیست و در برخی موارد ظاهرا با هدف خرید کالا فرستاده شده، در حالی که عملا کالایی در کار نبوده است.

مدیر عامل بانک روسی، فردی ارمنی‌- روسی به نام «روبن واردانیان» است که اتفاقا به خاطر مواضع غرب‌گرایانه و دیدگاه‌های ترقی‌خواهانه مشهور است.

این موسسه می‌گوید دلیل و شواهدی نیافته است که نشان دهد واردانیان شخصا از این موضوع اطلاع داشته باشد و وی نیز با اظهار بی‌خبری از هرگونه پولشویی گفته است که بانک زیر نظر او مانند دیگر بانک‌ها، فعالیت معمولی داشته است.

این گزارش می‌افزاید که برخی از مقامات صاحب نفوذ و سرمایه‌داران روسی با استفاده از اسامی چندین کشاورز روستایی ناآگاه ارمنی، شرکت‌های صوری و پوششی باز کرده و از طریق همین شرکت‌ها اقدام به خرید سهام شرکت‌های دولتی و غیردولتی در روسیه یا خارج از کشور کرده‌اند.

«پروژه گزارش فساد و جرایم سازمان یافته» قبلا نیز دو مورد پولشویی گسترده توسط بانک‌های روسی را کشف و افشا کرده بود.

XS
SM
MD
LG