لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

رييس اتحاديه طلا و جواهر ايران: مردم ۱۰۰ تن طلا انبار کرده اند


رييس اتحاديه کشوری طلا و جواهر می گويد که مردم ايران ۱۰۰ تن طلا در منازل خود انبار کرده اند که اين مسئله توليد را مختل کرده است. گزارش های ديگر حاکی است که از يک ماه پيش تاکنون ۱۰ ميليون قطعه سکه طلا توسط دولت پيش فروش شده است.

در حالی که بازار سکه طلا در ايران از يک ماه پيش متلاطم است و قيمت ها به صورت مرتب در حال افزايش است، محمد کشتی آرای، ريس اتحاديه کشور طلا و جواهر روز يکشنبه گفت که ۱۰۰ تن طلا به صورت انباری و در منازل وجود دارد که توليد را مختل کرده است.

وی که در نشست مشترک روسای اتحاديه ها و اصناف کشور با رييس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخن می گفت، اظهار داشت: «افرادی که سال ۸۹ اقدام به خريد سکه و طلا کردند، با شرايط افزايش قيمت طی سال جاری ۴۳ درصد سود عايدشان شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: «کاهش سود سپرده ها انگيزه ای شد تا سرمايه ها به سمت سکه برود و باعث شد تا طی سال جاری افرادی که سکه خريده بودند، سود کلانی ببرند.»

قيمت سکه طلا طرح قديم در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۳۵ هزار تومان بود ولی از يکسال پيش تا کنون بهای آن به دو برابر رسيده و در روز دوم بهمن ماه از مرز يک ميليون تومان گذشت.

به دنبال افزايش نرخ سود سپرده های بانکی از سوی بانک مرکزی ايران و تک نرخی شدن ارز، قيمت سکه طلا پايين آمد و تا مرز ۷۳۰ هزار تومان نيز سقوط کرد. با اين حال از روز شنبه، قيمت آن بار ديگر رو به افزايش گذاشته و اکنون به ۸۴۵ هزار تومان رسيده است.

بانک مرکزی ايران برای مقابله با افزايش قيمت طلا اقدام به پيش فروش سکه کرده و بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در فاز نخست پيش فروش سکه – از ۲۹ آذر تا سوم بهمن ماه سال جاری- در مجموع ۱۰ ميليون قطعه سکه پيش فروش شده است.

در فاز اول، قيمت سکه پيش فروش شده با تحويل چهار ماهه ۵۴۶ هزار تومان بود که در فاز دوم، اين قيمت از سوی بانک مرکزی به ۶۲۷ هزار تومان افزايش يافت.

بانک مرکزی ايران می گويد که با پيش فروش ده ميليون قطعه سکه، بيش از پنج هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نقدينگی سرگردان به حساب بانک ملی واريز شده است.

گزارش مهر حاکی است، در دو روز نخست فاز دوم پيش فروش سکه که از سوم بهمن آغاز شد، حدود دو ميليون قطعه سکه تمام بهار آزادی در شعب بانک ملی پيش خريد شد.

بازار ارز و سکه در ايران پس از آن رو به تلاطم رفت که رييس جمهوری آمريکا روز ۳۱ دسامبر سال گذشته لايحه تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را امضا کرد و دوشنبه هفته گذشته نيز، اتحاديه اروپا هرگونه خريد نفت، تجارت با بانک مرکزی ايران و صادرات طلا و جواهر به ايران را ممنوع کرد.

به رغم ادامه آشفتگی در بازار ارز و طلا، شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، روز يکشنبه تاکيد کرد که مشکل ارز و سکه حل شده است.

اين در حالی است که در جلسه غير علنی مجلس برای بررسی اين موضوع اعلام شد که نمايندگان مجلس از توضيحات مسوولان اقتصادی قانع نشده و آنها حرف تازه ای در اين زمينه نداشتند.
XS
SM
MD
LG