لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

سخنگوی سپاه اظهارات «موشکی» علی مطهری را «موهن» و «پژواک صدای دشمنان» خواند


سخنگوی سپاه پاسداران گفته‌های علی مطهری، نایب رییس مجلس، مبنی بر تلاش عده‌ای برای «اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی» را «موهن»، «نسنجیده» و «پژواک صدای دشمنان» خواند.

به گزارش سایت «سپاه نیوز»، رمضان شریف روز دوشنبه ۲۷ دی «تعبیر» مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس درباره برنامه موشکی ایران را «موهن» و استفاده از آن را «امری ناپسند» دانست.

در گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران اشاره‌ای به نام این نماینده مجلس نشده، اما برخی از سایت‌ها با انتشار سخنان سابق آقای مطهری اعلام کردند که واکنش آقای شریف به سخنان نایب رییس مجلس بوده است.

سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «هر از چند گاهی عناصر غربگرای سست روحیه که درک و فهم درستی از فضای امنیت ملی و الزامات بازدارندگی کشور در مقابل تهدیدات بیگانگان و نیز اقتدار، عزت و سربلندی ملت ایران ندارند، به عمد یا ناخودآگاه، پژواک صدای دشمنان می‌شوند».

وی اضافه کرد: «این‌گونه سخن گفتن پیرامون اقتدار موشکی ایران اسلامی که تاکنون نقش تعیین کننده‌ای در خاموش کردن آرزوهای شوم دشمنان داشته است، افکار عمومی را نسبت به این حقایق روشن، مشوش و نگران می‌نماید».

رمضان شریف در پایان گفته که مطرح‌کنندگان این سخنان «در پیشگاه ملت ایران تحقیر می‌شوند».

علی مطهری روز ۲۵ دی در مصاحبه با سایت «عصر ایران» از برخی از «تندروی‌ها» از ابتدای انقلاب اسلامی از جمله «طولانی کردن تسخیر سفارت آمریکا»، «قتل‌های زنجیره‌ای» و «توقیف همزمان چندین روزنامه» انتقاد کرده بود.

وی در ادامه تاکید کرده بود که «تندروی‌هایی» چون «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی»، «تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی»، «ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن» و «هر معترضی را فتنه‌گر خواندن» به جمهوری اسلامی «ضربه زده است».

نایب رییس مجلس گفته بود: «اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است».

سخنان آقای مطهری در حالی بیان شده است که انتقاد علنی مقامات دولت و مجلس از برنامه‌های موشکی ایران کم سابقه است.

در فروردین ماه نیز توئیتی منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرساز شد.

در این توئیت که پس از یکسری آزمایش‌ موشکی ایران منتشر شد، نوشته شده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

این توئیت با انتقاد صریح رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد و وی روز ۱۱ فروردین گفت که این سخنان «اگر از روی ناآگاهی گفته شود که ناآگاهی است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است».

پس از این سخنان، اکبر هاشمی رفسنجانی جمله منسوب به خود را از «اساس خلاف واقع» خواند و گفت که اظهارنظر وی مربوط به هفت سال پیش بوده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تأیید برجام از ایران خواسته که «تا هشت سال پس از نخستین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری فناوری مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند».

با این حال این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را قدغن نکرده است و اقدامات تنبیهی نیز در نظر نگرفته است.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواسته بود که این شورا از ایران بخواهد تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند چرا که به اعتقاد او چنین آزمایش‌هایی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

ایران اما می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

مجلس ایران نیز روز ۲۰ دی ضمن بررسی برنامه ششم توسعه، طرح‌هایی را تصویب کرد که در صورت تأیید از سوی شورای نگهبان، دولت موظف خواهد شد، نسبت به «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی» اقدام کند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از برنامه موشکی ایران را «بازدارندگی» اعلام کرده و گفته‌اند که «هر چه بُرد موشک‌های ما بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می‌شود».

با این حال امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز ششم مهر گفته بود که هدف جمهوری اسلامی از تولید موشک، هدف قرار دادن اسرائیل است و به همین دلیل نیازی به موشک‌های با بُرد بیش از دو هزار کیلومتر ندارد.

XS
SM
MD
LG