لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

جایزه «دیوید بورک» به گزارشگر بخش پشتو رادیو آزادی رسید


سیلاب محسود در حال مصاحبه
سیلاب محسود در حال مصاحبه
سيلاب محسود يکی از گزارشگران با سابقه راديو مشعل، بخش پشتو راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، به خاطر شهامت، سلامت حرفه ای و پوشش مستقل اخبار منطقه قبيله ای شمال پاکستان «جايزه امسال ديويد بورک برای روزنامه نگاری متمايز» را دريافت کرد.

هيات امنای رسانه ملی آمريکا که اين جايزه را سالانه اعطا می کند، اين خبر را اعلام کرد.

در بخشی از بيانيه هيات امنای رسانه ملی آمريکا آمده است: «جايزه ديويد بورک به کسانی اعطا می شود که به خاطر استعداد و تلاش زياد و مهمتر از همه پيروی از والاترين معيارهای کار روزنامه نگاری سرآمد ديگران باشند.»

سيلاب محسود طی بيش از چهل سال خبرنگاری در مناطق قبيله ای شمال پاکستان به خاطر تهيه اخبار و گزارش های بسيار مهم و نشر اطلاعات در ميان جمعيتی که تا چندی پيش همواره در انزوا به سر می بردند، در اين بخش از پاکستان از اعتبار بی همتايی برخوردار است.

در سال ۲۰۱۱ سيلاب محسود اولين خبرنگاری بود که در مورد اقدامات يک گروه از روحانيون پاکستانی برای ميانجيگری بين دولت پاکستان و طالبان پاکستانی گزارش تهيه کرد. در همين سال وقتی که زائران شيعه در سه شهر افغانستان با بمب گذاری های انتحاری مورد حمله قرار گرفتند، سيلاب محسود اولين کسی بود که قبول مسئوليت اين حملات توسط گروهی به نام لشکر جنگوی العالمی را گزارش کرد.

رسانه های بين المللی و خارجی در سراسر جهان به گزارش های وی استناد کرده و از «راديو مشعل» به عنوان منبع خبر خود استفاده کردند.

در سال ۱۹۸۷ سيلاب محسود در شکل دادن به اتحاديه خبرنگاران مناطق قبيله ای شمال پاکستان نقش مهمی داشت. اين نهاد اکنون بيش از ۲۷۰ عضو دارد و تنها موسسه ای است که در مناطق خودمختار شمال پاکستان به حمايت از خبرنگاران و رسيدگی به نيازها و الزامات کار حرفه ای آنها می پردازد.

سيلاب محسود برای گزارشگری صادقانه و حفظ سلامت حرفه ای خود هزينه سنگينی پرداخته است. او تاکنون هفت بار به زندان افتاده و گروه های خشونت طلب بارها وی را تهديد کرده اند. با وجود همه اين مشکلات او هنوز هم به کار خبرنگاری مستقل و فعاليت آزاد رسانه ها پايبند است.
XS
SM
MD
LG