لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

روحانی: آغازگر جنگ نیستیم؛ هشدار آبه درباره درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا


حسن روحانی (راست) همراه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری روز چهارشنبه در کاخ سعدآباد
حسن روحانی (راست) همراه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری روز چهارشنبه در کاخ سعدآباد

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۲ خرداد گفت که تهران خواستار جنگ با آمریکا نیست ولی به هر حمله‌ای از سوی این کشور «پاسخ قاطع» می‌دهد.

حسن روحانی این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، بیان کرد که برای سفری دو روزه به تهران رفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در بخشی از اظهاراتش گفت که در مذاکرات با آقای آبه روی این نکته «تاکید» کرده که «اگر ما شاهد برخی از تنش‌ها هستیم، ریشه این تنش‌ها بر می‌گردد به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران».

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، «هر وقت این جنگ متوقف شود شاهد تحولات بسیار مثبتی در ایران و جهان خواهیم بود».

یک محور دیگر که حسن روحانی می‌گوید در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن مطرح کرده است این بوده که «ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، حتی با آمریکا اما اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود پاسخ قاطع خواهیم داد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه تهران که بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران را هدف گرفته است، به عنوان «جنگ اقتصادی» یا «تروریسم اقتصادی» نام می‌برند.

ارزیابی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در میزگردی با حضور حسین علیزاده و دامون گلریز
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:20 0:00
لینک مستقیم

این تحریم‌ها پس از خروج ۱۸ اردیبهشت پارسال ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران تشدید شده است. دولت دونالد ترامپ، ایران را به برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه متهم کرده و گفته است که بدنبال توافقی جدید با جمهوری اسلامی است.

شینزو آبه در نشست خبری روز چهارشنبه از ایران خواست تا نقشی سازنده را در برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه ایفا کند و گفت که ژاپن قصد دارد در این زمینه هر کاری انجام دهد.

به گزارش تسنیم، وی در ابتدا اظهار داشت: «برخی از حرف‌های اینجانب که همین‌جا برای مردم ایران خواهم گفت، شاید به گوش‌های شما خوش نباشد یا گوش‌نواز هم نباشد اما چون اینجانب آرزو دارم که کمک و پشتیبان شما باشم، جسارتاً این حرف‌ها را خواهم گفت».

در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش رو به افزایش است. صلح و ثبات خاورمیانه را باید تثبیت کنیم و از وقوع درگیری تصادفی جلوگیری کنیم، لازم است که ایران نقش سازنده خود را ایفا کند.
نخست‌وزیر ژاپن

نخست‌وزیر ژاپن اظهار داشت: «در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش رو به افزایش است و متخصصان هم به وقوع درگیری احتمالی اشاره می‌کنند، اما لازم است به هر قیمتی و هر گونه‌ای که شده جلوی درگیری نظامی گرفته شود».

به گفته آقای آبه، «صلح و ثبات خاورمیانه را باید تثبیت کنیم و از وقوع درگیری تصادفی جلوگیری کنیم، لازم است که ایران نقش سازنده خود را ایفا کند».

وی خواستار «بردباری بیشتر» تمام طرف‌های درگیر در بحران شد و هشدار داد که این وضعیت می‌تواند از کنترل خارج شود.

در هفته‌های اخیر و پس از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به خلیج فارس، تنش در مناسبات ایران و آمریکا بالا گرفته و کاهش بخشی از تعهدات تهران در برجام و تحریم‌های جدید واشینگتن احتمال بروز درگیری میان دو کشور را افزایش داده است.

نخست‌وزیر ژاپن که ماه گذشته با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده بود، در دیدار با رهبر و رئیس‌جمهوری ایران قصد دارد تا تنش‌ها را از بین برده یا حداقل کاهش دهد.

در همین حال، رئیس‌جمهوری ایران­ در اظهارات خود گفت که در مذاکرات خصوصی و همچنین هیات‌های دو کشور «درباره روابط دو کشور و سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران مخصوصاً ­در چابهار و سواحل مکران صحبت کردیم».

به گفته وی، «ژاپن علاقمند به ادامه خرید نفت از ایران و حل‌وفصل مسائل و روابط مالی، علمی و فرهنگی است».

ژاپن طی چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ تقریبا یک میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته است.

صادرات ژاپن به ایران نیز با افتی بیش از ۹۵ درصدی به کمی بیش از ۱۴ میلیون دلار سقوط کرده است.‎

آمارهای انجمن نفت ژاپن نشان می‌دهد این کشور در سه‌ماهه ۲۰۱۹ به‌طور متوسط ۱۴۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده، اما بیش از ۱۴ برابر آن نفت از عراق، بحرین، عربستان، قطر، کویت، عمان و امارات دریافت کرده‌است. تقریباً ۸۵ درصد کل واردات نفت ژاپن از کشورهای عرب خاورمیانه بوده‌است.‎‎

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG