لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

روحانی: دستیابی به توافق هسته‌ای تا پایان امسال ممکن است


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی روسی گفت اینکه انتظار داشته باشیم شش قدرت جهانی و ایران تا قبل از پایان سال جاری میلادی به توافق هسته‌ای دست یابند امری واقع‌گرایانه و ممکن است.

رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه هفتم مهر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» اظهار داشت: طرف ایرانی در تصمیم خود جدی است و اگر طرف مقابل نیز جسارت کافی نشان دهد، به نظر من حصول توافق ممکن است.

ایران و شش قدرت جهانی هم اکنون پیرامون دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای مذاکره می‌کنند. آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در هفته گذشته برگزار و روز چهارم مهرماه بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت که مذاکرات بعدی هسته‌ای اواسط اکتبر (حدود دو هفته دیگر) در وین یا ژنو از سر گرفته می‌شود.

وی پیشتر از وجود اختلافات زیاد میان دو طرف درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.

ایران و گروه پنج به علاوه یک تا سوم آذر امسال فرصت دارند تا توافق موقت ژنو را به توافقی جامع و نهایی برای حل و فصل ابهام‌های برنامه هسته‌ای تهران تبدیل کنند.

به گزارش روزنامه مسکو تایمز، آقای روحانی همچنین در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی دولتی روسیه با انتقاد از تحریم‌های غرب علیه روسیه، این اقدامات را «ابزاری نادرست» نامید و گفت که ایران از هیچ کمکی به روسیه دریغ نخواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر نقش روسیه در بحران اوکراین، تحریم‌هایی در زمینه انرژی، مالی و نظامی علیه روسیه وضع کرده‌اند. روسیه نیز به نوبه خود، واردات محصولات کشاورزی از اتحادیه اروپا را ممنوع کرده است.

در همین زمینه آقای روحانی گفته که به افزایش روابط تجاری بین دو کشور امیدوار است و محصولات کشاورزی ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ وارد بازار روسیه خواهد شد.

رییس جمهوری ایران افزود که «برای مقابله با این تحریم‌ها، راه‌های مختلفی وجود دارد. در این زمینه، می‌توان روابط با همسایگان را تقویت کرد و ایران در شرایط فعلی برای ارائه هر نوع کمک به مردم و دولت روسیه آماده است».

ایران و روسیه ۱۸ شهریورماه تفاهمنامه اقتصادی و انرژی با یکدیگر امضا کردند. ماه گذشته، همزمان با سفر یک مقام بلندپایه روسی به ایران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اظهار داشت که سطح مبادلات ایران و روسیه می‌تواند تا بیش از ده برابر افزایش یابد و به رقم ۱۵ میلیارد دلار در سال برسد.

این مقام بلندپایه نیز ۱۸ شهریورماه در پایان اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در تهران گفت که دو کشور برای حدود ۷۰ میلیارد یورو پروژه، از جمله ساخت نیروگاه برق برای ایران توافقات کلی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG