لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

ابراز تاسف روحانی از رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم


رییس جمهوری ایران از رای عدم اعتماد مجلس نهم به محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم، ابراز «تاسف» کرد و گفت که امیدوار است فرد بعدی که برای تصدی این وزارتخانه معرفی می‌شود بتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند.

حسن روحانی عصر چهارشنبه هفتم آبان در جلسه هیات دولت گفت: «گر چه دلمان می‌خواست دکتر نیلی با رای اعتماد مجلس از امروز در جلسه دولت حضور داشته باشد، اما در عین حال به نظر و حق قانونی مجلس احترام می‌گذاریم».

به گزارش ایرنا، وی همچنین ابراز امیدواری کرد فرد بعدی که برای وزارت علوم معرفی می‌شود، بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس،‌ محمود نیلی احمدآبادی از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با کسب ۷۹ رای موافق، ۱۶۰ رای مخالف و هفت رای ممتنع، نتوانست رای اعتماد بگیرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز در همین رابطه گفت که رای عدم اعتماد مجلس به آقای نیلی در آینده به «ضرر کشور، دولت، مجلس و مردم» خواهد بود.

وی در عین حال رفتار دولت در قبال مجلس را از دلایل رای نیاوردن محمود نیلی احمد آبادی ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌آقای مطهری با اشاره به اینکه «اگر روابط قدری دوستانه‌تر بود شاید همین گزینه هم رای می‌آورد» افزود: «ضرورتی ندارد رییس جمهوری به مجلس گوشه و کنایه بزند؛ اینها در رای نمایندگان تاثیر می‌گذارد».

حسن روحانی در هفته‌های گذشته در سخنان خود، بورسیه‌های «غیر قانونی» دولت قبل را از جمله دلایل استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، عنوان کرده بود.

این سخنان آقای رییس جمهوری ایران واکنش نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

علی مطهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «نامه وزیر پیشنهادی روز یکشنبه اعلام وصول شد و چهارشنبه جلسه رای اعتماد برگزار شد. در این سه روز فرصت رایزنی و تحقیق کمی وجود داشت و پیش بینی می‌شد که به این شکل در بیاید».

وی افزود: «نقصی که در کار دولت وجود دارد این است که قبل از معرفی ارزیابی نمی‌کنند و بدون ارزیابیِ فضای مجلس، کسی را معرفی می‌کنند که احیاناً به بن‌بست می‌خورند».

نماینده تهران در مجلس پیش از این نیز نسبت به عملکرد مسئولین دولت جریان استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم انتقاد کرده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای مطهری حساسیت‌های مجلس به اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «جناحی» دانست.

وی با اشاره به نامه اساتید دانشگاه به رهبر جمهوری اسلامی در سال ۸۸ گفت: «این نامه، نامه خوبی بود که اساتید دانشگاه برای حوادث آن روز‌ها تظلم و دادخواهی کردند... این نکته مثبتی بود که وزیر پیشنهادی نامه را امضا کرده بود ولی اینکه آن را به عنوان جرم مطرح می‌کنند، درست نیست».

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم به امضای نامه ۸۸ استاد دانشگاه تهران خطاب به رهبر جمهوری اسلامی در سال ۸۸ اعتراض کرده بودند.

۸۸ استاد دانشگاه تهران در نامه‌ خود خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، ضمن انتقاد از برخورد خشن و «فراقانونی» با دانشگاهیان و دانشجویان از او خواسته‌ بودند که دستور دهد دانشگاه از همه نیروهای غیردانشگاهی پاک شود و با آزادی بازداشت‌شدگان دانشگاهی، از همه اقشار و گروه‌های دانشجویی دلجویی شود.

محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی نیز با تکذیب خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه نیلی گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم نبوده است گفت: «همان‌طور که رییس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی تاکید داشت، نیلی، گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم بوده است».

رییس جمهوری ایران در جلسه روز چهارشنبه مجلس با اشاره به آنچه «دروغ برخی از رسانه‌ها» خواند، گفت: «در برخی رسانه‌ها آمده است آقای نیلی مطلوب واقعی رییس جمهوری برای آموزش عالی نیست و وی را برای دستگرمی به مجلس فرستاده است تا پس از آن فرد دیگری را معرفی کند، این دروغ است».

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، طی روزهای گذشته در مصاحبه‌هایی به نقل از برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که آقای نیلی احمدآبادی گزینه واقعی آقای روحانی برای وزارت علوم نیست.

آقای روحانی در جلسه علنی مجلس گفت که «ملت نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد».

به گفته محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، از نظر قانونی تا ۲۹ آبان برای معرفی وزیر جدید وقت باقی است.

XS
SM
MD
LG