لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

حسن روحانی: آمریکا روزی به توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت


رئیس‌جمهوری ایران عصر چهارشنبه چهارم مهر در نیویورک در یک نشست خبری شرکت کرد و گفت که آمریکا با خروج از برجام «اشتباه» کرده و روزی به این توافق باز خواهد گشت.

حسن روحانی تفاوت نشست امسال سازمان ملل با پارسال را در خروج آمریکا در توافق هسته‌ای دانست و این خروج را «غیرقانونی» خواند و گفت: «اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌های‌شان از برجام به عنوان یک ابزار دیپلماسی حمایت کردند که به معنای تنها ماندن آمریکا است».

به گفته وی، «خروج آمریکا از برجام مورد موافقت و تأیید کشورهای جهان نیست و به جز چند کشور همه این کار را یک اشتباه سیاسی ارزیابی می‌کنند».

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا به برجام احترام بگذارد آیا تهران برنامه موشکی بالستیک خود را کاهش خواهد داد، گفت: «در موضوع توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. از ابتدا کاملاً روشن بود که در مورد چه چیزی بحث کردیم. اگر کسی می‌خواهد تعهدش را زیرپا بگذارد خوب زیر پا بگذارد این همه بهانه‌جویی نمی‌خواهد. توافق هسته‌ای کاملاً روشن است. قطعنامه ۲۲۳۱ کاملاً روشن است».

آقای روحانی تاکید کرد:‌ «آمریکا یک اشتباه کرده یا از این اشتباه به نقطه درست خودش بر می‌گردد و یا به اشتباه خودش ادامه می‌دهد. آمریکا روزی باز خواهد گشت، دیر یا زود، آمریکا نمی‌تواند این روند را ادامه دهد، این به نفع ملت آمریکا نیست، کاری که دولت آمریکا انجام می‌دهد نه به نفع ملت ایران، نه به نفع ملت آمریکا، نه به نفع ملت اروپا و نه به نفع دیگران است».

هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد انجام دهد که تا الان انجام نداده است. هیچ چیز جدیدی برای ماه نوامبر وجود ندارد. این یک بحث تبلیغاتی و روانی است، آمریکا می‌خواهد فشار بیاورد برای روابط بانکی. این حرف ماه نوامبر کاملا تبلیغاتی است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

وی در مورد اجرایی شدن تحریم‌های جدید علیه ایران از ماه آبان و پایبند نبودن اتحادیه اروپا به تعهداتش در برجام مورد پرسش قرار گرفت و در خصوص اینکه آیا در این صورت ایران «از برجام خارج می شود»، اظهار داشت: «هیچ تحریمی نیست که بعدا آمریکا بخواهد انجام دهد همه کارها را قبلا انجام داده است. بعضی از افرادی که در آمریکا به اصطلاح خودشان دنبال تحریم ایران بود بیش فعال بودند. تحریم‌هایی که قرار بود در نوامبر انجام بگیرد در سپتامبر انجام دادند. بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و این کاملاً یک بحث تبلیغاتی و روانی است».

رئیس‌جمهوری ایران، تحریم آمریکا را «غیرقانونی و ضد قطعنامه شورای امنیت» خواند و گفت «وظیفه کشورهاست که این اقدام آمریکا را به شکست بکشانند».

آقای روحانی می‌گوید: «ما فعلا در برجام باقی ماندیم و به تعهدات‌مان عمل کردیم. تا زمانی که منافع مان تامین شود در برجام می‌مانیم و اگر دیدیم منافع‌مان تامین نمی‌شود سازوکارهایی در برجام پیش‌بینی شده است».

وی در پاسخ به خبرنگاری که از وضعیت نازنین زاغری پرسید گفت دولت ایران سعی می‌کند کمک کند اما وی در اختیار دستگاه دیگری است. در اختیار قوه قضائیه است. من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی تلاش خواهم کرد و دسترسی کنسولی داده‌ایم. برخی از این افراد به تازگی مرخصی رفته‌اند.

خبرنگار بی‌‌بی‌سی جهانی از وضع دو تابعیتی‌ها و آزار کارکنان بی‌بی‌سی فارسی پرسید: روحانی گفت دو تابعیتی بودن جرم نیست اما ما قبول نداریم دو تابعیتی‌ بودن. فردی ممکن است دستگیر شود اما ربطی به دو تابعیتی بودن ندارد.

روحانی حاضر نشد تا درباره گزارش‌ها پیرامون فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر خانواده‌های کارکنان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌‌سی فارسی اظهارنظر کند.

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در هیچ کجای منطقه را نداریم و نمی‌خواهیم به نیروهای آمریکایی حمله کنیم و تنش را با آمریکا بالا ببریم. اما از آمریکا می‌خواهیم به قانون و حاکمیت ملی کشورها عمل و احترام بگذارد».

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره افزایش شدید نرخ ارزهای خارجی در ایران گفت: «ارزی که عده‌ای برای مصارف خاصی خریدوفروش می‌کنند نمی‌تواند معیار اقتصاد ایران باشد کل ارزی که به صورت غیررسمی انجام می‌گیرد حدود یک درصد اقتصاد ایران است و حتی از یک درصد هم کمتر است. زندگی مردم با او نیست».

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، نرخ انواع ارزهای خارجی به شدت افزایش یافته است به طوری که هم اکنون هر دلار آمریکا به ۱۹ هزار تومان رسید. نرخ دلار در مهرماه پارسال سه هزار و ۸۰۰ تومان بود.

این افزایش روی نرخ کالاهای اساسی در ایران تاثیر گذاشته و قیمت‌ها بویژه در حوزه مواد خوراکی روزانه در حال بالا رفتن است.

XS
SM
MD
LG