لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه مناطق بیشتری از استان حلب را تصرف کرد


نیروهای هوادار ارتش سوریه در حال پیشروی در اطراف شهر حلب
نیروهای هوادار ارتش سوریه در حال پیشروی در اطراف شهر حلب

تلویزیون دولتی سوریه روز یکشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد ارتش این کشور بخش‌های عمده‌ای از استان حلب در شمال غربی را به تصرف خود در آورده است.

بمب‌افکن‌های روسیه اهدافی در این منطقه از جمله شهر آنادان را شدیدا بمباران کردند. این شهر سپس به تصرف ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در آمد.

گزارش‌ها حاکی است که ارتش سوریه در روز یکشنبه ۳۰ روستا و شهرک را در شمال و شمال غربی حلب به تصرف خود در آورد.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز گزارش داد که واحدهای نظامی ارتش این کشور در حال پیشروی در اطراف حلب هستند.

حکومت بشار اسد در هفته‌های اخیر تمرکز خود را روی غرب استان حلب متمرکز کرده است تا آخرین بقایای شورشیان مخالف بشار اسد را پاکسازی کند.

ارتش این کشور هفته گذشته بزرگراه «ام‌فایو» (M5) که دمشق، پایتخت، را به شهر حلب متصل می‌کند را تصرف کرد که از لحاظ اقتصادی برای حکومت سوریه حیاتی است.

در تحولی دیگر، نیروهای ارتش بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه توانستند با حمایت هوایی روسیه روستاها و شهرهای بیشتری را در منطقه ادلب به کنترل خود در آورند.

حملات ارتش سوریه باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان در سوریه طی ۹ سال گذشته شده است.

به گزارش سازمان ملل، از ماه دسامبر گذشته تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان استان‌های حلب و ادلب آواره شده‌اند.

از آغاز بحران داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ و جنگ داخلی این کشور بیش از ۳۸۰ هزار نفر کشته شده‌اند. این بحران با سرکوب شدید اعتراض‌ها به حکومت بشار اسد آغاز شد و به سرعت تبدیل به درگیری نظامی میان مخالفان و جهادی‌ها با ارتش سوریه شد.

علی لاریجانی (چپ) که به دمشق سفر کرده است روز یکشنبه در دیدار با بشار اسد گفت: «حمایت‌های تهران از دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت».
علی لاریجانی (چپ) که به دمشق سفر کرده است روز یکشنبه در دیدار با بشار اسد گفت: «حمایت‌های تهران از دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت».

در همین حال، بشار اسد روز یکشنبه گفت که نیروهای تحت امر او مصمم هستند تا کل سوریه را آزاد کنند.

رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که «مردم سوریه مصمم هستند تمام خاک این کشور را آزاد کنند».

او همچنین مدعی شد که «تروریست‌های» مستقر در شمال غربی سوریه از ساکنان این مناطق به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند تا مانع پیشروی نیروهای نظامی این کشور به طرف مناطق تحت کنترل آنها شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی نیز در این دیدار گفته است: «حمایت‌های تهران از دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت».

او افزود: «جمهوری اسلامی ایران یقین دارد که سوریه قادر است، جنگ تا آزادی همه مناطق خود از لوث تروریست‌ها را ادامه دهد تا به جایگاه قبلی خود در منطقه برگردد».

حکومت سوریه طی ۹ سال گذشته همواره مخالفان خود را «تروریست» خطاب کرده و بارها مدعی شده است که آنها مردم مناطق تحت کنترل خود را به گروگان گرفته‌اند.

ترکیه هزاران نیرو و تجهیزات نظامی سنگین به مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب گسیل کرده تا از پیشروی ارتش سوریه جلوگیری کند. آنکارا خواستار توقف حملات دمشق با حمایت ایران و روسیه شده است. سازمان ملل نیز خواستار برقراری آتش‌بس شده است.

ترکیه که نگران سرازیر شدن موج جدید آوارگان سوری به سوی مرزهای این کشور است، هم اکنون میزبان سه و نیم میلیون آواره سوریه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و فارس/ ک.ر
XS
SM
MD
LG