لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

روسیه در سال ۲۰۱۶ «بیش از دو میلیارد دلار» به ایران وام می‌دهد


ایگور شووالوف، معاون اول نخست وزیر روسیه
ایگور شووالوف، معاون اول نخست وزیر روسیه

معاون اول نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه دوم دی ماه اعلام کرد که قسط اول خط اعتباری اختصاص داده شده به ایران به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ پرداخت خواهد شد.

ایگور شووالوف به خبرنگاران در تهران گفته که موضوع پرداخت این خط اعتباری با مقام‌های ایرانی مورد بحث قرار گرفته و درباره جزئیات آن توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، وی گفت مبلغ این خط اعتباری پنج میلیارد دلار است که قسط نخست آن دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وی تصریح کرد قرار است از این پول برای پروژه‌های ساخت نیروگاه برق و برقی کردن راه آهن ایران استفاده شود که قراردادهای آن در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به ایران امضاء شد.

این دو پروژه، آن‌گونه که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه گفته است، «پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون» و «ساخت نیروگاه برق حرارتی بندرعباس» است.

وی در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه گفت که این پروژه‌ها باید هرچه زودتر تامین مالی شوند.

ایگور شووالوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «همزمان که شرکت‌های روسی تجهیزات مورد نیاز برای اجرای قرارداد‌ها را ارسال خواهند کرد، ما نیز اسناد مالی این طرح‌ها را تنظیم خواهیم کرد».

به گفته معاون نخست وزیر روسیه، قرارداد این خط اعتباری در سال ۲۰۱۶ امضاء و اختصاص آن به پروژه‌های تعریف شده نیز در همین سال انجام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین اوایل آذرماه برای شرکت در نشست اوپک گازی به تهران سفر کرد و پس از دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رییس جمهوری ایران، از قصد دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری میان یکدیگر خبر داد.

رییس جمهوری روسیه در جریان این سفر از اختصاص پنج میلیارد دلار خط اعتباری به ایران خبر داد که به گفته او در پروژه‌های مشترک میان دو کشور هزینه خواهد شد.

وی افزود که ۳۵ پروژه در بخش‌های انرژی، ساخت‌وساز، بنادر دریایی، خط آهن و سایر بخش‌های اقتصادی تعریف شده که با استفاده از این اعتبار اجرای آن‌ها از سوی دو کشور دنبال می‌شود.

ایتارتاس در گزارش خود آورده که بانک روسی «VEB» و بانک مرکزی ایران در حال آماده کردن قراردادی در مورد پرداخت دو میلیارد دلار وام به ایران هستند.

به دنبال توافق میان ایران و شش قدرت جهانی بر سر حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران در تیرماه امسال، کشور‌ها و شرکت‌های غربی با اعزام هیات‌های اقتصادی خود به پایتخت ایران از برنامه گسترده خود برای حضور در بازار کشور پس از لغو تحریم‌ها خبر داده‌اند.

روسیه که در زمینه فناوری و تجهیزات از رقبای غربی خود عقب است امیدوار است که در سایه روابط سیاسی نزدیک با مقام‌های جمهوری اسلامی، از لغو تحریم‌های ایران بیشترین سود را برده و میدان را به شرکت‌های غربی واگذار نکند.

روز سه شنبه اول دی ماه نیز اعلام شد که روسیه ساخت دو نیروگاه جدید اتمی ایران را از هفته آینده آغاز خواهد کرد. روس‌ها قرار است ۹ نیروگاه برای ایران بسازند.

XS
SM
MD
LG