لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

نامزد کره جنوبی رئیس اینترپل شد؛ کاندیدای روسیه شکست خورد


کیم جونگ یانگ، رئیس جدید اینترپل
کیم جونگ یانگ، رئیس جدید اینترپل

مجمع عمومی اینترپل روز چهارشنبه ۳۰ آبان نماینده کره جنوبی را به ریاست این سازمان برگزید و یک مقام امنیتی روس که آمریکا، بریتانیا و کشورهای اروپایی دیگر با انتخاب او مخالف بودند در این رای‌گیری شکست خورد.

انتخاب تعجب‌آور کیم جونگ یانگ برای آمریکا و متحدان اروپایی آن یک پیروزی مهم تلقی می‌شود که تا آخرین ساعات برای جلوگیری از انتخاب الکساندر پروکوپچوک نماینده روسیه به مقام ریاست اینترپل فعالیت کردند.

آمریکا و متحدان آن می‌گفتند اگر این مقام امنیتی روس به ریاست اینترپل انتخاب شود امکان سوءاستفاده از سیستم صدور حکم جلب جهانی برای تعقیب و دستگیری مخالفان سیاسی و ناراضیان فراری روس افزایش خواهد یافت.

در مقابل، دولت روسیه منتقدان را به «راه‌اندازی کارزاری برای بی‌اعتبار کردن» الکساندر پروکویچوک متهم کرد و او را یک فرد حرفه‌ای مورد احترام خواند.

گروه‌هایی که برای پاکسازی اینترپل فعالیت می‌کنند و دولت کره جنوبی از این انتخاب ابراز خوشحالی کردند. وزارت خارجه و اداره پلیس کره جنوبی در یک بیانیه مشترک گفتند انتخاب آقای کیم یک «پیروزی ملی» است و می‌تواند جایگاه بین‌المللی این کشور را ارتقاء دهد.

پیروزی آقای کیم نتیجه کسب حداقل دو سوم آرا در مجمع عمومی اینترپل بود که روز چهارشنبه در دوبی برگزار شد. اینترپل رای تک تک کشورهای عضو و یا تعداد دقیق آرای هر یک از نامزدان مقام ریاست را منتشر نمی‌کند.

دولت روسیه منتقدان را به «راه‌اندازی کارزاری برای بی‌اعتبار کردن» الکساندر پروکویچوک متهم کرد و او را یک فرد حرفه‌ای مورد احترام خواند.
دولت روسیه منتقدان را به «راه‌اندازی کارزاری برای بی‌اعتبار کردن» الکساندر پروکویچوک متهم کرد و او را یک فرد حرفه‌ای مورد احترام خواند.

آقای کیم تا سال ۲۰۲۰ ریاست این نهاد را برعهده خواهد داشت که در حقیقت تکمیل کردن دوره چهار ساله منگ هونگوی رییس سابق اینترپل است که در جریان اقدامات گسترده دولت چین در مبارزه با فساد در آن کشور بازداشت شده است.

کیم جونگ یونگ، مقام ارشد پلیس کره جنوبی، معاون ارشد ریاست این نهاد بود و پس از بازداشت منگ هونگوی ریاست موقت اینترپل را به عهده گرفت.

پس از اعلام نتیجه رای‌گیری در مجمع عمومی اینترپل، وزارت کشور روسیه گفت الکساندر پروکوپچوک که یکی از سه معاونین ریاست این نهاد است در پست خود باقی خواهد ماند.

اکثر ۱۹۴ کشور عضو اینترپل در اجلاس سالانه امسال که از دوبی برگزار شد شرکت کردند. تصیم‌گیری برای انتخاب یکی از این دو نامزد یک فراز مهم در تاریخ فعالیت اینترپل بود.

یورگن استاک دبیرکل اینترپل پس از اعلام نتایج رای‌گیری گفت ملیت رئیس اینترپل بر بی‌طرفی این نهاد تاثیر ندارد و افزود: «بی‌طرفی و استقلال اینترپل پایه‌های اساسی موجودیت و فعالیت این نهاد است».

یکی از شناخته شده‌ترین عرصه‌های فعالیت اینترپل که سابقه فعالیت آن ۹۵ سال و مقر مرکزی آن در شهر لیون فرانسه است، صدور حکم جلب بین‌المللی موسوم به «هشدار قرمز» به درخواست کشورهای عضو و قراردادن این مظنونان و متهمان در فهرست جهانی افراد تحت تعقیب است.

طبق مقررات اینترپل صدور احکام جلب به دلایل سیاسی ممنوع است.

اینترپل در سال ۲۰۱۶ برای تقویت جنبه‌های حقوقی «هشدار قرمز» اقداماتی انجام داد و مدعی است که برای تقاضای فرجام در مورد این احکام نیز سازوکارهای جدیدی را به اجرا گذاشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG