لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

روسیه: ارسال اس ۳۰۰ به ایران جلوتر از جدول زمان‌بندی شده است


رییس شرکت صادرات تسلیحات روسیه روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد که مسکو در حال ارسال سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ به ایران جلوتر از جدول زمان‌بندی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های روسی، الکساندر فومین به خبرنگاران گفت که روسیه هم اکنون در حال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران درباره ارسال سایر تجهیزات نظامی به این کشور است.

به گفته وی، «این مذاکرات صرفا درباره آن نوع تجهیزاتی است که سازمان ملل فروش آنها را (به ایران) ممنوع نکرده است».

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آقای فومین می‌گوید که ارسال تسلیحات دارای مجوز به ایران شامل سلاح‌های کوچک و سایر محصولات از جمله سیستم‌های جنگ الکترونیکی، غیرکشنده و ردیابی است.

دیمتری روزوگین، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز ۱۱ آوریل در مصاحبه‌ای با «رادیو اکو مسکو» گفت که مسکو ارسال قطعات سامانه اس ۳۰۰ به ایران را آغاز کرده است و قرارداد میان دو کشور در این زمینه اواخر امسال تکمیل خواهد شد.

وی افزوده بود: «ما کاملا متعهد به اجرای قرارداد هستیم. آنها (ایرانی‌ها) پرداخت می‌کنند و ما می‌فروشیم».

علی لاریجانی روز ۲۱ آوریل در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایتارتاس گفت که فروش سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران، امنیت منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل مخالف فروش این سامانه و سایر تسلیحات نظامی از سوی روسیه به ایران هستند و آن را نقض یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران می‌دانند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز ۳۰ فروردین گفت که تحویل دادن سامانه‌ ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران، می‌تواند به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران بینجامد.

وی اظهار داشت: آمریکا «از نزدیک» بر تحویل دادن این موشک‌ها به ایران «نظارت» خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز سوم اردیبهشت در دیدار با ‌ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، از تحویل سلاح به ایران ابراز نگرانی کرد.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۹ فروردین در مراسم روز ارتش که با رژه نیروهای مسلح همراه بود تجهیزاتی را به نمایش گذاشت که می‌گوید بخشی از سامانه اس-۳۰۰ است.

سابقه قرارداد میان ایران و روسیه درباره این نوع تسلیحات به سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد ولی دمیتری مدودیف، رییس جمهوری وقت روسیه، در سال ۲۰۱۰ این قرارداد را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی معلق کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، پارسال ممنوعیت فروش اس۳۰۰ به ایران را لغو کرد و پس از آن دو کشور مذاکرات خود را برای به روزرسانی این سامانه و پرداخت‌های اضافی از سوی ایران آغاز کردند.

سامانه اس-۳۰۰ قادر است هواپیماها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

XS
SM
MD
LG