لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

انفجار انتحاری يک زن بمبگذار در جنوب روسيه دستکم ۱۴ کشته داد


گزارش‌های رسيده از روسيه حاکی است که روز يکشنبه، هشتم دی ماه، يک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن خود در يک ايستگاه قطار شهری در شهر ولگاگراد، حداقل ۱۴ تن را کشته و ۴۰ نفر را مجروح کرده است.

کميته ملی ضد تروريسم روسيه روز يکشنبه تاييد کرد که يک بمبگذار انتحاری زن اين انفجار را انجام داده است.

انفجار انتحاری در جنوب روسيه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00

مقام‌های محلی گفته‌اند که این زن کمربند انفجاری خود را در نزدیکی ورودی ایستگاه اصلی قطار شهری و در حالی که این محل مملو از جمعیت بود، منفجر کرد.

یکی از افراد محلی که در محل انفجار حضور داشته است، به کانال روسی «وستی ۲۴» گفته است: «این یک انفجار بسیار پر قدرت بود. برخی از مردم شروع به فرار کردند و دیگران در اثر موج ناشی از انفجار به اطراف پرتاب شدند».

تصاویر تلویزیون‌های روسیه نشان می‌دهد که شیشه‌های ساختمان‌های اطراف ایستگاه شکسته شده و آمبولانس‌ها به رغم توده شدن برف در نزدیکی در ورودی ایستگاه قطار شهری، آنجا توقف کرده‌اند.

شهر ولگاگراد که در دوره اتحاد جماهیر شوروی، «استالینگراد» خوانده می‌شد روز ۲۱ اکتبر شاهد انفجار مشابهی بود که آن هم توسط يک بمبگذار زن انتحاری صورت گرفت و هفت کشته بر جای گذاشت.

اين انفجارها در حالی رخ می دهد که روسيه خود را برای المپيک زمستانی سال ۲۰۱۴ در شهر سوچی در ساحل دريای سياه آماده می کند که قرار است شش هفته ديگر برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احتمال می‌رود اين انفجار توسط شبه نظاميان چچن که عليه روسيه مبارزه می‌کنند صورت گرفته باشد. دوکو عمراف، يکی از رهبران مبارزان چچن، ژوئيه امسال در يک ويدئو از جنگجويان اين منطقه خواست تا «حداکثر فشار» را بياورند که ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، در مراسم المپيک حضور پيدا نکند.

اسلامگرایان افراطی به دنبال استقرار یک حکومت اسلامی در قفقاز شمالی هستند.

ولگاگراد که انفجار روز يکشنبه در آن به وقوع پيوست، با نزديک به يک ميليون جمعیت، در ۶۹۰ کيلومتری شهر سوچی قرار دارد.

روز جمعه نيز انفجار يک خودرو بمبگذاری شده در شهر پياتيگورسک در جنوب روسيه دستکم يک کشته بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG