لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار زندانی به سه سال زندان محکوم شد


عیسی سحرخیز همراه با احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز در ۱۱ آبان ۹۴ بازداشت شد و از آن تاریخ زندانی است.
عیسی سحرخیز همراه با احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز در ۱۱ آبان ۹۴ بازداشت شد و از آن تاریخ زندانی است.

وکیل عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، از محکوم شدن موکلش به سه سال زندان خبر داده است. همزمان، سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران اعلام کرد که اولین «پرونده جرم سیاسی» در ایران درباره اتهام دیگری از آقای سحرخیز در این دادگاه تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمود علیزاده طباطبایی وکیل عیسی سحرخیز روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد خبر داد که موکلش به اتهام «توهین به مسئولان نظام» به دو سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس محکوم شده است.

وی همچنین گفت که عیسی سحرخیز از اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» تبرئه شده است.

علیزاده طباطبایی روز ۳۰ تیر اعلام کرده بود که رسیدگی به پرونده موکلش به اتهام «توهین» به رییس قوه قضاییه، «اولین دادگاه جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی» است که «با حضور هیات منصفه» برگزار می‌شود.

وی خبر داده بود که دادگاه نپذیرفته است که اتهاماتی مانند «نشر اکاذیب» یا «توهین به رهبری» به عنوان جرم سیاسی بررسی شود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران، روز سه‌شنبه خبر داد که «اولین پرونده جرم سیاسی» با ارجاع پرونده عیسی سحرخیز به دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شد.

به گفته آقای افتخاری، پرونده این روزنامه‌نگار زندانی پیشتر برای رسیدگی به مجتمع قضایی کارکنان دولت ارسال شده بود اما به دلیل تصویب و ابلاغ قانون جدید جرم سیاسی، این دادسرا پرونده را برای رسیدگی به دادگاه‌ کیفری استان ارجاع کرده است.

وی اعلام کرد که رسیدگی به این پرونده منوط به تشکیل هیات منصفه است و هنوز شعبه بررسی آن مشخص نشده است.

در همین حال وکیل آقای سحرخیز گفت موکلش در دادسرای کارکنان دولت دو پرونده داشته که به پرونده مربوط به اتهام «نشر اکاذیب» رسیدگی شده اما هنوز حکم آن صادر نشده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، شعبه ۱۰۵۷ دادسرای کارکنان دولت اتهام آقای سحرخیز مبنی بر «توهین به رییس قوه قضاییه و رییس جمهوری سابق» را از مصادیق جرم سیاسی دانسته و آن را به دادگاه کیفری یک استان تهران برای رسیدگی طبق جرم سیاسی ارجاع کرده بود.

عیسی سحرخیز همراه با احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز در ۱۱ آبان ۹۴ بازداشت شد و از آن تاریخ زندانی است.

خانواده و وکلای این روزنامه‌نگار می‌گویند که او به بیماری‌های مختلف مبتلاست و باید از حق مرخصی استعلاجی برخوردار باشد.

وکیل این روزنامه‌نگار زندانی می‌گوید که او «تحمل حبس ندارد» و «زندان هم اعلام کرده است که امکان نگهداری وی در زندان وجود ندارد».

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، موکلش مدت هشت ماه از ۹ ماه زمان بازداشت خود را در بیمارستان سپری کرده است.

وی اضافه کرد: «ما تقاضا کرده‌ایم که آقای سحرخیز را به پزشکی قانونی بفرستند و اگر آنها تشخیص دادند وی تحمل زندان را ندارد، موکلم با دستور دادگاه آزاد شود».

وکیل این روزنامه نگار زندانی تاکید کرد که «این مساله طبق آیین دادرسی جدید یک الزام قانونی است».

عیسی سحرخیز در تیرماه سال ۸۸ و در پی بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران نیز دستگیر و به اتهام «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده بود که روز ۱۱ مهر ۹۲ از زندان آزاد شد.

XS
SM
MD
LG