لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

علی اکبر صالحی در مقام ریاست سازمان انرژی اتمی ایران ابقاء شد


علی اکبر صالحی ۶۸ ساله در چهار سال گذشته سکان سازمان انرژی اتمی ایران را در دست داشته است.
علی اکبر صالحی ۶۸ ساله در چهار سال گذشته سکان سازمان انرژی اتمی ایران را در دست داشته است.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۹ مرداد علی اکبر صالحی را در مقام معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران ابقاء کرد.

حسن روحانی در حکم خود گفته است که این انتصاب بر اساس «اصل ۱۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و با توجه به «تعهد، سوابق علمی، مدیریت موفق اجرایی و تلاش‌های ارزشمند» علی اکبر صالحی در توافق هسته‌ای صورت گرفته است.

خبرگزاری‌های ایران یک روز پیشتر گزارش داده بودند که آقای صالحی گزینه جدید برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اما وی این اخبار را «شایعه» خوانده و گفته بود که «تا به حال کسی در این خصوص با من صحبتی نکرده است. فکر می‌کنم استنباط شخصی یکی از بزرگواران بوده؛ از طرفی، صالحی زیاد داریم».

حسن روحانی روز ۱۷ مرداد اسامی ۱۷ وزیر پیشنهادی خود را به مجلس دهم ارائه کرد ولی نام وزیر علوم در میان آنها نبود.

رییس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه نیز سه زن را به عنوان دستیار و معاون خود معرفی کرده بود.

علی اکبر صالحی ۶۸ ساله که متولد کربلای عراق است در چهار سال گذشته سکان سازمان انرژی اتمی ایران را در دست داشته است.

وی یکی از اعضای اصلی گروه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه پنج به علاوه یک بود که دو سال گفت‌وگوهای نفسگیر برای حل‌و‌فصل برنامه اتمی تهران انجام دادند.

آقای صالحی همراه با ارنست مونیز، همتای آمریکایی خود در دولت باراک اوباما، بحث‌های فنی این مذاکرات را دنبال می‌کرد که در تیرماه ۱۳۹۴ به توافق وین منجر شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران که در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه ماساچوست آمریکا در رشته‌های فیزیک و مهندسی هسته‌ای تحصیل کرده است، دو دوره ریاست دانشگاه صنعتی شریف را برعهده داشت و اکنون استاد این دانشگاه است.

وی در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی و معاونت سازمان کنفرانس اسلامی بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ را برعهده داشت، و در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ رییس سازمان انرژی اتمی ایران، و بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۹۲ نیز وزیر خارجه ایران بوده است.

XS
SM
MD
LG