لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

وقوع دوباره پدیده گردوغبار؛ شعاع دید در اهواز و بستان به ۵۰۰ متر رسید


نمایی از پدیده گردوغبار در شهر اهواز
نمایی از پدیده گردوغبار در شهر اهواز

پس از وقوع دوباره پدیده گردوغبار در برخی از شهرهای خوزستان، اداره محیط زیست میزان آلودگی هوای اهواز در شامگاه سه‌شنبه ۱۷ شهریور را ۲۲ برابر حد مجاز و این رقم را برای شهرهای آبادان و ماهشهر ۶۶ برابر حد مجاز اعلام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، بر اثر گردوغبار سه پرواز فرودگاه اهواز لغو شده و «اغلب» کارمندان شهر اهواز نیز روز چهارشنبه بر سر کار خود حاضر نشدند.

گردوغبار غلیظ توام با طوفان در آبادان و خرمشهر از ساعت ۲۲ روز سه‌شنبه آغاز شد و با «سرعت قابل‌ توجهی» به سمت اهواز و شهرهای شمالی استان خوزستان حرکت کرد.

«شدت گردوغبار به حدی بود که به‌ راحتی به داخل خانه‌ها نفوذ کرد و تنفس در درون خانه‌ها را با مشکل مواجه کرد».

به گزارش خبرگزاری مهر، خیابان‌های اهواز صبح روز چهارشنبه «تقریباً خالی» بوده و «اغلب» کارمندان بر سر کار خود حاضر نشده‌اند.

در همین حال برخی شهرهای دیگر از جمله ماهشهر نیز «تعطیل اعلام شد».

میزان گردوغبار در روز چهارشنبه «فروکش» کرده و غلظت گردوغبار در شهر اهواز به ۱۶ برابر، در شوشتر به ۱۵ برابر و در سوسنگرد به ۵۰ برابر حد مجاز رسیده است.

در همین حال علیرضا غلامپور، معاون اداره هوا‌شناسی خوزستان خبر داد که شعاع دید در اهواز و بستان در روز چهارشنبه به ۵۰۰ متر و در شهرستان‌های گتوند و شوشتر به ۸۰۰ متر رسیده است.

به گفته آقای غلامپور، گردوغبار تا پایان هفته در استان خوزستان باقی خواهد ماند.

در همین حال، رییس روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خوزستان از لغو سه پرواز فرودگاه اهواز از سه‌شنبه شب تا صبح روز چهارشنبه به علت گردوخاک و «کاهش دید افقی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید ملایانی گفت که پروازهای این فرودگاه از روز چهارشنبه از سر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تندباد سه‌شنبه شب همچنین به برخی از شهرهای خوزستان «آسیب جدی» وارد کرد به‌گونه‌ای که در برخی مناطق، مردم با قطعی برق مواجه شدند و خسارت‌هایی به «برخی تاسیسات و اموال» وارد شد.

استان خوزستان و شهرهای اصلی آن مانند اهواز از سال ۹۳ بار‌ها با بحران شدید گردوغبار مواجه بود که به تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و اعتراضات جمعی مردم برخی از این شهر‌ها انجامیده است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست ایران، پیش از این گفته بود که ۳۵۰ هزار هکتار کانون گردوغبار در استان خوزستان وجود دارد و هر ساله با افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها به حجم این کانون‌ها اضافه می‌شود.

به گفته خانم ابتکار، «عمده منشاء» گردوغبار «فعلی» در ایران، از عربستان و عراق است اما «شرایط امنیتی منطقه» مانع همکاری برای رفع این گردوغبار‌ها است.

وی اظهار داشت: همچنین آبگیری تالاب هورالعظیم از سال گذشته با هدف مقابله با این پدیده آغاز شده است.

دولت ایران با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، در سال ۸۷ بیش از هفت هزار و پانصد هکتار از اراضی تالاب هورالعظیم را برای اکتشافات نفتی در اختیار وزارت نفت قرار داده بود.

با این حال علیرضا غلامپور، معاون اداره کل هوا‌شناسی استان خوزستان «منشاء» پدیده گردوغبار را «داخلی و ناشی از وزش باد» اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG