لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

خانواده ستار بهشتی: به نشانه اعتراض در دادگاه متهم به قتل شرکت نمی‌کنیم


گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی بر سر مزار او
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی بر سر مزار او
محاکمه مامور پليس فتا که به قتل ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس زندانی، متهم شده قرار است روز سه‌شنبه ۱۹ فروردين در دادگاه کارکنان دولت برگزار شود و این در حالی است که وکیل و خانواده بهشتی گفته‌اند که به نشانه اعتراض، در دادگاه متهم به قتل شرکت نمی‌کنیم.

گيتی پورفاضل، وکيل خانواده ستار بهشتی می‌گويد اوليا دم او معتقدند در اين پرونده قتل عمد رخ داده و اتهام عنوان شده در پرونده يعنی قتل شبه‌عمد را قبول ندارند.

خانم پورفاضل به راديو فردا می‌گويد او و والدين ستار بهشتی روز سه‌شنبه در دادگاه رسيدگی به اتهام مامور پليس فتا شرکت نخواهند کرد.

وکیل خانواده بهشتی در توضيح دليل اين کار می‌گويد: «دليل ما اين است که بنا بر محتويات پرونده، قتل عمد رخ داده است. در حالی‌که دستگاه قضايی ايران آن را قتل شبه‌عمد محسوب کرده. به همين دليل و به دليل اعتراض ما در دادگاه شرکت نمی‌کنيم. خودشان هر طور دوست دارند می‌توانند پرونده را پيش ببرند.»
از طرف من که وکيل پرونده بودم و از طرف خانواده ستار بهشتی اطلاع‌رسانی شده که سرنوشت پرونده چه‌طور شده. بنابراين ما ديگر اصراری نداريم که اين پرونده به اين صورت ادامه پيدا کند. به همين‌دليل هم در دادگاه شرکت نمی‌کنيم و اعتراض‌مان را اين طور نشان می‌دهيم.
گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی
ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويس ايرانی در وبلاگ خود به سياست‌های جمهوری اسلامی انتقاد می‌کرد. او ۹ آبان‌ سال ۹۱ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس‌بوک بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. دهم آبان‌ماه او در حالی که به گفته هم‌بندانش به‌شدت شکنجه شده بود، به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد. وی روز ۱۳ آبان ‌۱۳۹۱ در بازداشت درگذشت.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در خرداد ماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر ناطق نوری، مسوول دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته بود راه را برای برگزاری دادگاهی عادل برای رسيدگی به پرونده قتل فرزندش هموار کند.

گيتی پورفاضل، وکيل اوليای دم ستار بهشتی در پاسخ به اين سوال که پيش‌بينی می‌کند محاکمه روز ۱۹ فروردین مامور پليس فتا چه نتيجه‌ای در پی داشته باشد، می‌گويد: «من از روز اولی که وارد اين پرونده شدم، پيش‌بينی می‌کردم که اين پرونده هم مانند پرونده‌های مشابه به همان سرنوشت دچار شود. بازجو به‌ هر حال مامور دولت است و دولت از او حمايت می‌کند. اگر قرار بود غير از اين باشد، مانند فرد عادی که مرتکب قتل شده، پرونده را تشکيل می‌دادند و به دادگاه استان می‌فرستادند چون پرونده‌های قتل در دادگاه‌های استان بايد رسيدگی شود نه اينکه در دادگاه‌های معمولی و دادگاه کيفری کارکنان دولت بررسی شود.»

پيشتر علی مطهری، نماينده مجلس گفته بود بايد از خانواده ستار بهشتی عذرخواهی شود و رضايت آنها جلب شود.

گيتی پورفاضل، وکيل مدافع اوليای دم ستار بهشتی می‌گويد بعد از دادگاه متهم به قتل ستار بهشتی، اقدام ديگری انجام نخواهد داد و می‌افزايد: «به هرحال از طرف من که وکيل پرونده بودم و از طرف خانواده ستار بهشتی اطلاع‌رسانی شده که سرنوشت پرونده چه‌طور شده. بنابراين ما ديگر اصراری نداريم که اين پرونده به اين صورت ادامه پيدا کند. به همين‌دليل هم در دادگاه شرکت نمی‌کنيم و اعتراض‌مان را اين طور نشان می‌دهيم.»

احمد شجاعی، رييس سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۲ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس علت مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس و کارگر منتقد را شرايط خاص و فشارهای روحی او عنوان کرده بود.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی پيشتر در گفت‌وگو با راديو فردا گفته بود که فرزندش زير شکنجه کشته شده است. او دوم بهمن‌ماه سال ۹۲ با انتشار نامه‌ای اعلام کرد از خون پسرش نگذشته اما چون به گفته او، دادگاه صالح و عادلی در جمهوری اسلامی نيافته، از شکايت مجدد به‌ علت قتل غير عمد انصراف داده است.

خانم عشقی همچنين گفت در نهايت عزت و افتخار از طرح شکايت مجدد در دستگاه قضايی جمهوری اسلامی خودداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG