لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

بریتانیا: اطلاعی از محل نگهداری ملوانان نداریم


جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۴ ملوان مرد و يک ملوان زن را در آب های اروند رود بين مرز ايران و عراق بازداشت کرد.
جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۴ ملوان مرد و يک ملوان زن را در آب های اروند رود بين مرز ايران و عراق بازداشت کرد.

در حالی که روز يکشنبه فشارهای بين المللی برای آزادی ۱۵ ملوان بازداشتی بريتانيا توسط ايران ادامه داشت، مقامات بريتانيايی اعلام کردند که اطلاعی از اينکه آنها کجا نگهداری می شوند در دست نيست.


سفير بريتانيا در تهران بار ديگر از مقامات ايرانی درخواست کرد که ملوانان بريتانيايی آزاد شوند اما تاکنون به اين تقاضا واکنشی نشان داده نشده است.


جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۴ ملوان مرد و يک ملوان زن را در آب های اروند رود بين مرز ايران و عراق بازداشت کرد.


بريتانيا می گويد که آنها در حال انجام ماموريت های روزانه خود برای مبارزه با قاچاق بوده اند. اما ايران روز شنبه اعلام کرد که اين گروه از ملوانان به طور غير قانونی وارد آب های ايران شده بودند.


لرد ديويد تريسمن، از اعضای وزارت امورخارجه بريتانيا در گفت وگويی با شبکه اسکای نيوز گفت که « ما نمی دانيم آنها کجا هستند. خوب بود اگر می دانستيم. ما در حال پيگيری هستيم که آيا آنها به داخل خاک ايران منتقل شده اند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از این سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا، جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران، روز يکشنبه با برخی از مقامات وزارت امور خارجه ايران ملاقات کرد تا اطلاعی از سرنوشت ملوانان بازداشتی بدست آورد.


براساس اين گزارش، « آدامز بار ديگر خواستار آزادی اين افراد شد و اينکه کجا نگهداری می شوند و چگونه می توان با آنها تماس داشت.»


تریسمن افزوده است که وزارت خارجه ايران واکنشی فوری به ابن درخواست نشان نداده است و احتمالا ملاقات های ديگری در راه باشد.


این سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا، بار ديگر ورود عمدی اين گروه به آب های سرزمينی ايران را رد کرد.


وی گفت که « ما کاملا روشن کرده ايم که ملوانان بريتانيايی عمدا وارد آب های ايران نشده اند. و دليلی وجود ندارد که آنها اين کار را کرده باشند. ما قصدی برای اين کار نداريم و به نظرم مردم بايد بپذيرند که اين ادعا حقيقت دارد.»


روز شنبه، آلمان که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد خواستار «آزادی فوری» ملوانان بريتانيايی شد و اعلام کرد که سفير اين کشور در تهران نيز با مقامات ايرانی در اين باره مذاکره کرده است.


وزارت خارجه بريتانيا تاکنون دوبار سفير ايران در لندن را احضار کرده است و در آخرين احضار، به وی گفته شد که خانواده ملوانان می خواهند بدانند آنها در صحت و سلامت به سر می برند.


سه سال پيش نيز ايران گروهی از ملوانان بريتانيايی را دستگير کرد که به مدت سه روز در بازداشت بودند.


آنها در حالی که چشمانشان بسته بود در تلويزيون ايران نشان داده شدند و قبل از آزادی به خاطر اقدامات خود ناچار به عذرخواهی شدند.


«اعتراف به ورود غیر قانونی»


عليرضا افشار، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز شنبه چهارم فروردين ماه گفت ۱۵ سربازبريتانيايی در بازجويی به ورود غير قانونی به آب های ايران اعتراف کردند.


آقای افشار تاييد کرد که اين افراد روز جمعه سوم فروردين ماه توسط نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگير شده اند، تحت بازجویی قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران ضمن تاکيد بر هوشياری نيروهای مسلح اين کشور، هشدار داد: «آمريکا و همپيمانان اين کشور می‌دانند که اگر در محاسبه و تهاجم به ايران اسلامی اشتباه کنند، قادر به کنترل ابعاد آن نخواهند بود.»


XS
SM
MD
LG