لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

«حاصل کار سپاه قرار گرفتن کشور در پرتگاه بحران بزرگ اقتصادی است»


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، پيش‌بينی کرده است که در نهايت بين ايران و اسرائيل «جنگ رخ خواهد داد» و تنها زمان و مکان اين جنگ معلوم نيست.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران، روز شنبه، اول مهرماه، به خبرنگاران گفته است که «دشمنی اسرائيل با اسلام و انقلاب جدی است» و اين دشمنی و خصومت «نهايتا به درگيری فيزيکی ختم خواهد شد».

فرماندهان نظامی ايران تا کنون می‌گفتند هيچ کشوری جرات حمله به ايران را ندارد.

در گفت‌وگو با محسن سازگارا، تحليل‌گر مسايل سياسی ايران در آمريکا و از نخستين اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران در اوايل انقلاب، نخست از او پرسیدیم که اين چرخش در نگاه و قطعيت در گفته‌های فرمانده سپاه پاسداران که جنگ رخ خواهد داد، به چه معناست؟

محسن سازگارا: آقايان سپاهی که هفت سال پيش وقتی می‌خواستند احمدی نژاد را سر کار بياورند به صراحت گفتند همه جريان‌های سياسی در اداره کشور به بن بست رسيدند و تنها سپاه است که می‌تواند کشور را اداره کند.

حاصل کار سپاه اکنون کشوری است که بر لب تيغ پرتگاه يک بحران بزرگ اقتصادی قرار گرفته و ممکن است مثل نظامی‌های آرژانتين که وقتی در اداره کشور با همه خشونت ورزی‌ها درماندند، برای فرافکنی مشکلات دست به ماجراجويی نظامی زدند، آقايان سپاهی هم دست به ماجراجويی‌های نظامی بزنند تا مشکلات را فرافکنی کنند بلکه خبطی را که در اداره کشور به بار آورده‌اند از گردن خود بازکنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم


در اسراييل هم سخن از جنگ می‌رود و نخست وزير اسراييل سخنگوی بحث عمليات نظامی است. اين امر به چه معنا است؟

بله از هر دو سو بر طبل جنگ می‌کوبند و اتفاقا در اسراييل هم همين تحليل وجود دارد و نظامی بازی‌ها و اين حرف ها به خاطر بد اداره کردن کشور و خرابکاری است که حزب حاکم در اداره اسراييل به بار آورده است. اما به ناچار گوش اسراييل در دست آمريکا است چون اين کشور کوچک بدون آمريکا نمی‌تواند وارد معرکه شود. البته در آمريکا و اروپا کسی موافق جنگ نيست.
آقای خامنه‌ای تجربه‌ای در اداره کشور ندارد و هميشه از دور نشسته و گفته است لنگش کن، چه زمانی که ریيس جمهور بود و چه حالا که رهبر است. او نمی‌داند بحران اقتصادی چگونه همه چيز را به هم می‌ريزد و چه بحران بزرگی در راه است. بنابراين به نظر من بايد دو سه ماه ديگر به آقای خامنه‌ای وقت داد تا بهتر بفهمد کشور چگونه در کام بحران فرو می‌رود.
محسن سازگارا

آقای سازگارا! ممکن است در ايران سپاه پاسداران و در اسراييل جناح آقای بنيامين نتانياهو جنگی به راه بيندازند که همه دنيا را مجبور کنند تابع آنها وارد جنگ شوند؟

اسراييلی‌ها بدون آمريکا و متحدان اروپايی خود نمی‌توانند کار را به اين سادگی پيش ببرند حتی اگر آقای نتانياهو بخواهد اين کار را بکند.

در صورتی که اسراييل تصميم بگيرد دست به عمليات بزند، به هر حال آمريکا مجبور به حمايت از اسراييل است. اين طور نيست؟

اين بحثی است که مفسران سياسی آمريکا خيلی درباره آن صحبت می‌کنند اما به نظر من پاسخ منفی است. درست است که اسراييل بچه لوس آمريکا طی اين ۶۰ الی ۷۰ سال بوده و هر کاری کرده در نهايت آمريکايی‌ها پشتیبانی کرده‌اند يا چند بار به خاطر اسراييل در شورای امنيت وتو کرده‌اند، اما اين طور نيست که آمريکا وارد چنين اقدامات بزرگ و ناخواسته‌ای شود.
با توجه به شناختی که من از سياست موجود در واشنگتن دارم بعيد می‌دانم به اسراييل اجازه چنين کاری بدهند و اسراييل نمی‌تواند سرخود دست به کاری بزند.

سردار محمدعلی جعفری می‌گويد با توجه به پيشرفت‌های گسترده ای که جمهوری اسلامی ايران داشته و دشمن نمی‌تواند اين پيشرفت‌ها را ببيند، پس بروز جنگ حتمی خواهد بود. آيا اين حرفها به اين معنا است که جمهوری اسلامی ايران قصد ندارد درباره برنامه اتمی خود دست به مصالحه بزند؟

البته تصميم مصالحه بر سر برنامه اتمی از سطح آقای جعفری بالاتر است. آقای خامنه ای مثل آقای خمينی نمی‌تواند جام زهر سربکشد. آقای خمينی از تئوری خود بزرگتر بود ولی خامنه ای نمی‌تواند به اين سادگی تصميم بگيرد که از بن بست اتمی که برای خود درست کرده عقب بنشيند.آقای خامنه‌ای فعلا قصد مصالحه بر سر برنامه اتمی ندارد و فکر می‌کند می‌تواند کشور را با همين تحريم‌ها و ۳۵ ميليارد دلار ارز در سال اداره کند و معتقد است کشورهای غربی در نهايت از رو می‌روند.

ولی به نظر من آقای خامنه‌ای تجربه‌ای در اداره کشور ندارد و هميشه از دور نشسته و گفته است لنگش کن، چه زمانی که ریيس جمهور بود و چه حالا که رهبر است. او نمی‌داند بحران اقتصادی چگونه همه چيز را به هم می‌ريزد و چه بحران بزرگی در راه است.

بنابراين به نظر من بايد دو سه ماه ديگر به آقای خامنه‌ای وقت داد تا بهتر بفهمد کشور چگونه در کام بحران فرو می‌رود.
XS
SM
MD
LG