لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

انتخابات پارلمانی صربستان آغاز شد


بيش از بيست گروه سياسی، برای کسب ۲۵۰ کرسی پارلمان اين کشور با يکديگر رقابت می کنند.
بيش از بيست گروه سياسی، برای کسب ۲۵۰ کرسی پارلمان اين کشور با يکديگر رقابت می کنند.

نخستين انتخابات عمومی صربستان پس از جدا شدن آن از مونته نگرو در سال ۲۰۰۶ و در جريان يک رفراندوم تاريخی روز يکشنبه در سراسر اين کشور آغاز شده است .


اين انتخابات يکسال پس از مرگ اسلوبودان ميلوسوويچ، رييس جمهوری سابق و ديکتاتور صربستان برگزار می شود. در هوای نسبتا گرم اين کشور، مردم آرام آرام به پای ۸۵۰۰ صندوق رايی می روند که برای انتخابات امروز در نظر گرفته شده اند .


بيش از بيست گروه سياسی، از ملی گرايان افراطی گرفته تا طرفداران غرب برای کسب ۲۵۰ کرسی پارلمان اين کشور با يکديگر رقابت می کنند. گروه های شرکت کننده در انتخابات بايد حداقل پنج درصد آراء را بدست آورند تا در پارلمان صاحب کرسی شوند .


حدود ۶.۶ ميليون نفر واجد شرايط رای دادن هستند. نتايج يک نظرسنجی نشان می دهد که رقابت اصلی بين دو حزب ملی گرای راديکال صربستان و حزب طرفدار غرب، به رهبری بوريس تاديچ، رييس جمهوری اين کشور است .


شانس احزاب رقیب


بیشترین بخت برای پیروزی در انتخابات امروز پارلمان صربستان، بر اساس آمار، با حزب رادیکال صربستان است. حزب رادیکال به رهبری تومیسلاو نیکولیچ، از گروه های ملی گرا و تندروی صربستانی است که هواداران اسلوبودان میلوشویچ، رییس جمهور سابق آن را تاسیس کرده اند.


نتیجه انتخابات امروز مجلس نه تنها برای کشور صربستان، که برای اتحادیه اروپا و همسایگان این کشور نیز از اهمیت فوق االعاده ای برخوردار است. حزب رادیکال از همان شعارهایی استفاده می کند، که پیشتر رهبر فکری این گروه یعنی اسلوبودان میلوشویچ به کار می برد:« صربستان بزرگ »، هر چند این بار به گفته این حزب با روش های سیاسی و دموکراتیک و نه خشونت بار.


رقیب اصلی حزب رادیکال، هواداران نزدیک شدن به جامعه اروپایی، حزب دموکرات است، که رییس جمهور کنونی بوریس تادیچ عضو آن است و در تبلیغات انتخاباتی خود بر آینده ای بهتر در اروپا تاکید می کند.


آقای تاديچ امروز در حالی که رای خود را به صندوق می انداخت گفت: او مطمئن است که بر حزب رقيبش پيروز خواهد شد .


رييس جمهوری صربستان افزود: او معتقد است که مردم به فراخوان حزب وی برای پيوستن نهايی به اتحاديه اروپايی و تعهد به شکل گيری سريع دولت برای دستگيری فراريان جنگی نظير راتکو ملاديچ، جنايتکار سابق صرب بوسنی رای خواهند داد .


وی به خبرنگاران خارجی گفت: ما با اطمينان در مسير پيروزی هستيم و تحويل دادن راتکو ملاديچ بستگی به اقدام پليس دارد و من کاملا مطمئنم که پليس صربستان و نيروهای امنيتی پس از انتخابات به سمت همکاری خيلی خوبی پيش خواهند رفت .


آینده ای بهتر؟


اما نه تنها سیاستمداران که صرب ها با هر گرایشی، این روزها تنها از آینده بهتر سخن می گویند. یک زن صرب که برای شرکت در انتخابات به پای صندوق رای گیری رفته است می گوید: «امیدوارم، این انتخابات آینده ای بهتر، موفق تر و دموکراتیک تر را برای صربستان به ارمغان بیاورد.»


حزب یا ائتلافی که بتواند دولت صربستان را تشکیل دهد، باید درباره یکی از مهم ترین مسائل این کشور یعنی آینده منطقه کوسوو تصمیم بگیرد. این منطقه عمدتا آلبانیایی نشین، پس از سال ها درگیری های خونین، تحت نظارت ناتو و سازمان ملل اداره می شود.


آلبانیایی تبارها که ۹۰ درصد جمعیت کوسوو را تشکیل می دهند، خواستار استقلال این منطقه هستند. گفت و گو های سازمان ملل و مقام های صربستانی و آلبانیایی تبار در مورد آینده کوسوو تا کنون بی نتیجه بوده است. انتخابات امروز به شکلی آینده این گفت و گو ها را نیز مشخص خواهد کرد.


یکی از اهالی منطقه کوسوو پس از رای دادن به خبرگزاری رویترز می گوید به رادیکال ها رای داده است، چرا که معتقد است زندگی بهتری خواهد داشت و آن ها برنده انتخابات خواهند شد. یکی دیگر از اهالی این منطقه که به سوسیالیست ها رای داده است، هم معتقد است زندگی بهتری در پی این انتخابات در انتظار اوست.
ملی گرایان تندرو معتقدند کوسو بخش جدانشدنی صربستان است. این حزب از مخالفین سرسخت سیاست های پیمان اتلانتیک شمالی و ایالات متحده است.


براساس نظر سنجی ها ، حزب دمکراتيک به رهبری ويسلاو کوشتانيچا، نخست وزير در رده سوم قرار دارد. اين حزب نقش مهمی در ائتلاف تشکيل شده توسط هريک از دو حزب پيروز برای بدست گرفتن دولت خواهد داشت .


XS
SM
MD
LG