لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

آيت‌الله شاهرودی رياست موقت مجلس خبرگان را بر عهده گرفت


احمد خاتمی، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان، اعلام کرد که در غياب آيت‌الله مهدوی کنی که به کما رفته است، محمود هاشمی شاهرودی، رييس پيشين قوه قضاييه، رياست موقت اين مجلس را بر عهده گرفته است.

آيت الله شاهرودی نايب رييس اول مجلس خبرگان است.

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است جلسه مشترک هيات رييسه مجلس خبرگان و کميسيون‌های اين مجلس در نبود آيت الله مهدوی کنی به رياست آقای شاهرودی برگزار شد.

رييس مجلس خبرگان جمهوری اسلامی روز ۱۴ خرداد ماه بر اثر سکته قلبی به کما رفت. احمد خاتمی، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری، در مورد وضعيت پزشکی آيت الله مهدوی کنی گفته که «وضعيت مغزی وی هنوز بهبود نيافته است».

به گزارش خبرگزاری ايسنا، در ششمين جلسه مشترک هيات رييسه مجلس خبرگان و کميسيون‌های اين مجلس، سيد احمد خاتمی، قربانعلی دری نجف آبادی و محمد يزدی از اعضای هيات رييسه مجلس خبرگان حاضر بودند.

در اين جلسه، آيت الله هاشمی شاهرودی «آمريکا، اسرائيل، عربستان، قطر، ترکيه و کردها را پشت پرده اصلی حوادث عراق» خواند.

وی رييس هيات عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه گانه و عضو فقهای شورای نگهبان است و تا سال ۱۳۸۸ به مدت ۱۰ سال رييس قوه قضاييه بود.

احمد خاتمی ،عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ماده ۱۰ آيين‌نامه مجلس خبرگان رهبری گفته است: «اگر عضوی از هيات رييسه استعفا دهد يا فوت کند در اولين جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جايگزين اين فرد مشخص شود. »

وی در عين حال گفت که «تا مشخص شدن وضعيت آيت الله مهدوی کنی، آيت الله شاهرودی اين مجلس را اداره می‌کند.»

آقای خاتمی همچنين گفت که «جلسه امروزهيات رييسه مجلس خبرگان رهبری با محوريت هماهنگی بين کميسيون‌ها و بررسی مسائل مربوط به خبرگان رهبری طبق آيين نامه اين مجلس تشکيل شده است.»

اتهام هاشمی شاهرودی به کردها و کشورهای منطقه

محمود هاشمی شاهرودی در جلسه روز چهارشنبه، چهارم تیر، هيات ریيسه مجلس خبرگان درباره حوادث عراق گفت: «اتفاقات عراق يک پشت پرده اصلی دارد که داعش پياده‌نظام آن و سه ضلع آن آمريکا، اسرائيل، کشورهایی مثل عربستان، قطر، ترکيه و حزب کردها هستند.»

سخنان آقای هاشمی شاهروی در حالی بیان می‌شود که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی، رييس جمهوری ایران، اعلام کرده‌اند که از هيچ کمک و کوششی برای دفاع از عراق به ويژه شهرهای مذهبی آن دريغ نخواهند کرد.

آقای شاهرودی در بخش ديگری از سخنان خود اضافه کرد که «آمريکا می‌خواست پس از صدام، عراق با عربستان هماهنگ باشد، اما اين کشور با ايران هماهنگ شد.»

نايب رييس مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه حزب پارتی کرد مدت‌ها در فکر استقلال بخش کردنشين عراق بود، افزود: « آن‌ها هم‌اکنون خودمختار هستند و آزادی زيادی هم دارند، اما چون استان کرکوک که استانی نفت‌خيز است را نتوانستند در اختيار بگيرند با حکومت نوری مالکی مخالفت کردند. در واقع حکومت مرکزی مانع زياده‌خواهی آن‌ها شد.»

آيت‌الله شاهرودی با ادعای اينکه بعثی‌ها مثل عزت‌الدوری و دختر صدام هم نقش موثری در تحولات عراق دارند اظهار داشت: «سنی‌ها در عراق دو بخش هستند. بخش اعظم آن‌ها با شيعيان هماهنگ بوده و امکانات خوبی هم دارند اما بخش ديگر از آن‌ها زياده خواه هستند.»

وی افزود: «مخصوصا استاندار موصل با داعش برنامه‌ريزی کرد و سپس به منطقه کردنشين رفت و بارزانی هم کاخ مجللی در اختيار او قرار داد. بارزانی پس از سقوط موصل اعلام کرد که عراق رو به تجزيه است و ما درصدديم که بحث استقلال کردستان عراق را پيگيری کنيم.»

آقای شاهرودی با تاکيد بر اينکه هيچ‌کس حق ندارد عراق را تقسيم کند گفت: «تقسيم شدن عراق مورد قبول حکومت عراق و ايران نيست و فقط به نفع آمريکاست. مردم عراق بايد وحدت خود را حفظ کنند.»

سايت آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی وی را متولد شهر نجف و از موسسان مجلس اعلای عراق معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG