لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درگذشت


محمود هاشمی شاهرودی دومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ظرف کمتر از دو سال است که فوت کرده است.
محمود هاشمی شاهرودی دومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ظرف کمتر از دو سال است که فوت کرده است.

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که از بیماری سرطان رنج می‌برد شامگاه دوشنبه سوم دی ماه در بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، و ایسنا این خبر را مخابره کرده‌اند.

یکی از نزدیکان این روحانی بلندپایه در گفت‌وگو با ایرنا، اعلام کرد: «آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی صبح امروز – دوشنبه – پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت».

خبرگزاری ایلنا نیز این خبر را به نقل از یکی از اعضای دفتر آیت‌الله شاهرودی منتشر کرده است.

وی دومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ظرف کمتر از دو سال است که فوت کرده است. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین این مجمع، ۱۹ دی‌ماه سال ۹۵ فوت کرد.

از روز گذشته که رسانه‌ها در ایران از وضعیت جسمی وخیم آیت‌الله هاشمی شاهرودی خبر دادند، اخبار ضدونقیضی درباره درگذشت وی منتشر شده بود.

در حالی که خبرگزاری‌های فارس، مهر و تسنیم خبر درگذشت آقای شاهرودی را منتشر کردند، خبرگزاری ایرنا و ایسنا به نقل از مدیر بیمارستان خاتم‌الانبیا خبر درگذشت وی را تکذیب کرده بودند.

ارزیابی کارنامه قضایی محمود هاشمی شاهرودی در گفت‌وگو با شیرین عبادی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم

این تکذیب‌ها در حالی صورت گرفت که خبرگزاری فارس به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی نوشته بود: «از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند».

این روحانی بلندپایه ۲۳ مرداد پارسال و چند ماه پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع، از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رئیس این نهاد معرفی شد. وی پیش از آن ریاست هیات حل اختلاف قوای سه گانه را بر عهده داشت و عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری بود.

آقای شاهرودی در نجف عراق زاده شده و هنگام مرگ ۷۰ سال داشت. او پس از انقلاب بهمن ۵۷ از نجف به ایران آمد و با ایجاد «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، با حکومت صدام حسین مبارزه می‌کرد. از او به عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شد.

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۸ محمود هاشمی شاهرودی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد. وی که پس از محمد حسینی بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی و محمد یزدی چهارمین رئیس قوه قضائیه بود، هنگام تحویل گرفتن این نهاد از یزدی گفته بود که «ویرانه‌ای» را تحویل گرفته است.‎

XS
SM
MD
LG