لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

گزارش‌های ضد و نقیض از بازداشت دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران


گزارش برخی منابع خبری در ایران حاکی است که علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، ساعاتی پس از نخستین کنفرانس خبری این حزب بازداشت شده است. همزمان ایسنا این خبر را به نقل از یک عضو شورای مرکزی این حزب رد کرده است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۹ شهریور به نقل از یک «مرجع قضایی»، علت بازداشت وی را «اصرار بر تخلفات قبلی و اقدامات فتنه‌گرانه» اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا هم به نقل از یک منبع آگاه، خبر بازداشت آقای شکوری‌راد را منتشر کرده اما از این منبع آگاه نام نبرده است.

این منبع آگاه دلیل بازداشت آقای شکوری‌راد را «پرونده قبلی و اصرار بر انجام تخلفات گذشته» ذکر کرده است.

با این حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از غلامرضا انصاری، از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، خبر بازداشت آقای شکوری‌راد را تکذیب کرده است.

آقای انصاری گزارش‌های مرتبط با بازداشت علی شکوری‌راد را «کذب محض» و «جوسازی رسانه‌ای» خوانده است.

او به ایسنا گفته است که آقای شکوری‌راد هفته گذشته برای تشکیل یک تعاونی، «عدم سوءپیشینه خود را دریافت کردند و هیچ پرونده‌ای از گذشته ندارند».

آقای انصاری تأیید کرده است که دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، پس از نشست خبری روز دوشنبه این حزب به همراه یکی دیگر از اعضا برای «تکمیل مراحل قانونی رفع ممنوع‌الخروجی» به اوین رفته، اما «اصلاً بازداشت نشده» که بخواهد با وثیقه آزاد شوند.

به رغم انتشار این گفته‌ها، حساب کاربری توئیتر حزب اتحاد ملت ایران ساعاتی پیش از احضار آقای شکوری‌راد به دادسرای اوین «برای ادای پاره‌ای از توضیحات» خبر داده و تأیید کرده است که او پس از مراجعه به دادسرای اوین باز نگشته است.

علی شکوری‌راد عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مجلس ششم بود.

وی در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۸۹ نیز به اتهام امنیتی بازداشت شد ولی پس از یک ماه از زندان آزاد گردید.

پیش از نشست خبری حزب اتحاد ملت، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور به خبرگزاری مهر گفته بود که «هنوز پروانه فعالیت حزب اتحاد ملت صادر نشده است و در صورتی که جواب استعلام برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب منفی باشد، باید ترکیب شورای مرکزی فعلی آن ترمیم شود».

علی شکوری راد در نخستین نشست خبری این حزب به عملکرد شورای نگهبان حمله کرد و گفت: «همان‌طور که رییس جمهوری نیز بیان کردند با معضلی به نام نظارت استصوابی مواجه هستیم که با روح قانون در تعارض است چراکه مردم به قانون اساسی رای ندادند که از خود سلب اختیار کنند و نباید اختیار انتخاب افراد از مردم گرفته شود» .

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اشاره کرد: «همان حقوقی که برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده اجرا شود و نه اینکه تفسیری شود که حقوق ملت از بین برود».

شورای نگهبان بر اساس تفسیری که از نظارت خود در انتخابات داده است، گفته که این نظارت، «استصوابی» بوده و در تمام مراحل انتخابات جاری است.

این تفسیر با انتقاد اصلاح‌طلبان و مخالفان روبرو است که معتقدند شورای نگهبان بیشتر کسانی را تایید صلاحیت می‌کند که به اصولگرایان و طیف نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران گرایش دارند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در سخنان روز دوشنبه خود گفت: «برخی فکر می‌کنند قانون اساسی حق حاکمان و حد مردم است یعنی مردم به کسی رای دهند که شورای نگهبان انتخاب و تایید کرده در صورتی که این طور نیست. قانون اساسی حق مردم است و حد دیگران را مشخص کرده تا به حقوق مردم تعرض نشود».

آقای شکوری راد افزود: «اجرای صلاحیت افراد بر عهده هیات‌های اجرایی است و اگر فردی شکایتی نسبت به تضییع حقوق خود داشت می‌تواند از طریق شورای نگهبان برای استیفاء حقوق خود اقدام کند».

وی تصریح کرد: «مداخله شورای نگهبان به دومرحله‌ای شدن انتخاب افراد می‌انجامد ضمن اینکه احراز صلاحیت افراد می‌تواند به سلیقه آلوده شود».

در روزهای اخیر و به دنبال اظهارات حسن روحانی درباره حدود نظارت شورای نگهبان، حملات رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا به رییس جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته است.

آقای روحانی روز ۲۸ مرداد گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری» و افزوده بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیات اجرایی است».

شورای نگهبان هفتم اسفند امسال را به عنوان روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تعیین کرده است. در همین حال گروه‌های اصلاح‌طلب از برنامه ریزی برای معرفی کاندیدا در این انتخابات خبر داده و خواستار تضمین شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی شده‌اند.

«خاتمی رهبر اصلاحات است»

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت که این حزب، «خود را اصلاح طلب و خاتمی را رهبر اصلاحات می‌داند».

شکوری‌راد ادامه داد: «حزب اتحاد ملت ایران محوریت خاتمی را به رسمیت شناخته و تقویت می‌کند؛ اعضا ارتباط خوبی با وی دارند که حتی شاهد بودیم در کنگره نیز پیام وی قرائت شد».

وی افزود: «یقینا حزب اتحاد ملت ایران ارتباط منسجم‌تری با خاتمی در آینده برقرار می‌کند».

این فعال سیاسی در بخش دیگری از اظهاراتش، اطلاق واژه «فتنه» به اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را رد کرد و خطاب به خبرنگاری که در این زمینه پرسیده بود، گفت: «در مورد واژه‌ای که برای حوادث سال ۸۸ به کار می‌برید در متون حقوقی ما فتنه تعریف نشده است و ما دریافتی از این واژه نداریم».

شکوری راد افزود: «رویکرد ما پرداختن به مسائل گذشته و تلخ و شیرینی‌هایی که وجود داشته و بیشتر آن نیز تلخ بوده است، نیست بلکه نگاه ما به آینده است».

XS
SM
MD
LG