لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

انتقاد شمخانی از مصوبه کنگره برای محدودیت مسافرت به آمریکا


علی شمخانی (راست) در دیدار روز دوشنبه با رییس مجلس سنای فرانسه.
علی شمخانی (راست) در دیدار روز دوشنبه با رییس مجلس سنای فرانسه.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که مصوبه کنگره ایالات متحده درباره محدودیت مسافرت به آمریکا «می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روند اجرای تعهدات متقابل در اجرای برجام به دنبال داشته باشد».

با این حال، مقامات وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ابراز امیدواری کردند که با اجرای توافق اتمی وین در دی ماه، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، روز دوشنبه ۳۰ آذر در دیدار با ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه، گفت: «برخی اقدامات و تصمیماتی که اخیرا نمونه‌ای از آن در مصوبه کنگره آمریکا بروز و ظهور یافت به طور قطع موجب افزایش سوء تفاهم و بی‌اعتمادی شده» است.

وی تاکید کرد که مصوبه کنگره آمریکا «می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روند اجرای تعهدات متقابل در اجرای برجام به دنبال داشته باشد».

محدودیت‌های جدید در برنامه معافیت ویزایی ایالات متحده که روز جمعه در قالب پیوست لایحه بودجه جاری این کشور تصویب شد و به امضای باراک اوباما رسید، اتباع ۳۸ کشور معاف از دریافت ویزا برای سفر به آمریکا را ملزم می‌کند که در صورت سفر به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان، برای سفر به آمریکا تقاضای ویزا کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، روز ۲۸ آذر در واکنش به این قانون گفته بود که «متاسفانه اقدامات واشینگتن پیام‌های ضد و نقیضی را با خود به همراه دارد که بیشترش نیز پیام‌های منفی است».

آقای ظریف روز دوشنبه نیز در نشست خبری مشترک با دانیل میتوف وزیر خارجه بلغارستان گفت که مصوبه کنگره آمریکا «مانع عمده‌ای» در مسیر توافق اتمی وین «ایجاد کرده است».

وی در عین حال با اشاره به نامه جان کری وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا به تعهدات خود در توافق اتمی وین عمل کند و «اجازه ندهد این قانون مانع رفت و آمد به ایران شود».

وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به همتای ایرانی خود اطمینان داده که دولت این کشور قانون محدودیت صدور ویزا برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند را «به گونه‌ای» اجرا خواهد کرد که «هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند».

روز دوشنبه علی لاریجانی نیز در دیدار با وزیر خارجه بلغارستان، تصمیم اخیر کنگره آمریکا در خصوص صدور ویزا برای مسافرانی که به ایران تردد دارند را «لطمه‌ای به قرارداد هسته‌ای ایران و کشورهای ۵+۱» خواند و این مصوبه «خلاف مفاد این قرارداد» ارزیابی کرد.

با این حال عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره اتمی و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرده‌اند که این نامه می‌تواند «تضمین» اجرای توافق اتمی وین باشد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که نامه آقای کری پس از «پیگیری‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک» وزارت خارجه ایران و گفت‌و‌گو با مقام‌های اروپایی و آمریکایی نوشته شده است.

وی تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی تنها اجرای تعهدات ذکر شده در توافق اتمی وین «ملاک» است و مسائل داخلی آمریکا به ایران «مربوط» نیست.

آقای جابری انصاری درباره مشخص شدن تکلیف تعهدات ایران طبق توافق اتمی وین نیز گفت: «کمیسیون نظارت بر اجرای برجام، نظارت بر برجام را بر عهده دارد و تصمیم گیری در این مورد در اختیار وزارت امور خارجه نیست».

۱۰۲ نماینده مجلس ایران روز یکشنبه در تذکر کتبی به رییس جمهوری ایران، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا را «نقض صریح برجام» دانسته و خواستار اقدام متقابل دولت ایران طبق قانون شدند.

با این حال همان روز سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده‌ بود که با نامه آقای کری مراحل اجرای توافق اتمی وین در ماه دی «به سرانجام برسد».

به گفته آقای جابری انصاری، «مذاکرات بسیار فشرده» کار‌شناسان ایران و گروه ۵+۱ در وین کماکان ادامه دارد و طی روزهای اخیر «همراه با پیشرفت مطلوبی در جهت حل و فصل آخرین نکات فنی و حقوقی» مربوط به اجرای توافق اتمی وین بوده‌ است.

XS
SM
MD
LG