لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

سيسی: نيمی از ثروت و حقوقم را برای کمک به اقتصاد مصر می‌بخشم


عبدالفتاح سيسی، ریيس جمهوری جدید مصر
عبدالفتاح سيسی، ریيس جمهوری جدید مصر

عبدالفتاح سيسی، ریيس جمهوری جدید مصر می‌گوید که آماده است نيمی از ثروت و حقوق خود را به نفع اقتصاد مصر ببخشد. مخالفان وی این وعده را یک «شوی رسانه‌ای» دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، سيسی که روز سه شنبه، سوم تير، در مراسم فارغ التحصيلی شماری از دانش آموختگان دانشکده نظامی قاهره سخن می‌گفت، از مصری‌ها خواست «برای عبور از بحران‌هايی که کشور را فرا گرفته و حمايت داوطلبانه از اقتصاد ملی»، با يکديگر متحد شوند.

او بر ضرورت وجود از خودگذشتگی‌های واقعی از سوی مصری‌ها در داخل و خارج از کشور، تاکيد کرد.

سيسی که به تازگی به عنوان ریيس جمهوری مصر انتخاب شده است، گفت آماده است از نيمی از حقوق پنج هزار و ۸۰۰ دلاری‌اش و نيمی از ثروتش، برای کمک به اقتصاد مصر، چشم پوشی کند.

او همچنين به احتمال اتخاذ سياست‌های صرفه جويانه برای کاهش کسری بودجه مصر در سال مالی آينده اشاره کرد.

سيسی گفت که کسری بودجه مصر، هر ساله بيشتر می‌شود و بدهی اين کشور، به دو تریليون پوند خواهد رسيد. او تاکيد کرد که مصر نيازمند اصلاح سريع ساختار اقتصادی خود است و از نقش برخی کشورهای عربی در حمايت از اقتصاد اين کشور در دوره‌های گذشته، قدردانی کرد.

از حدود سه سال و نيم پيش و پس از سرنگونی محمد حسنی مبارک ریيس جمهوری سابق مصر، اين کشور از بحران اقتصادی رنج می‌برد. نا آرامی‌ها و تنش‌های سياسی، صنعت گردشگری مصر را که يکی از اصلی‌ترين راه‌های درآمد ملی اين کشور است، تقريبا فلج کرده است.

سال گذشته و پس از برکناری محمد مرسی ریيس جمهوری اسلامگرای مصر توسط ارتش، برخی کشورهای عربی حوزه خليج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، کمک‌های اقتصادی بزرگی به اين کشور ارائه دادند.

اکنون و در بودجه جديد مصر، تلاش شده که درآمدهای مالياتی افزايش پيدا کند. از جمله اين‌که ماليات اضافه موقت سه ساله‌ای بر روی درآمد شرکت‌ها و شهروندان ثروتمند که درآمد آن‌ها از يک ميليون پوند مصری (بيش از ۴۶۰ هزار دلار) تجاوز می‌کند، وضع شده است.

سخنان سيسی درباره بخشيدن نيمی از ثروت و حقوق خود برای کمک به اقتصاد مصر، انتقادهايی نيز برانگيخته است.

حمزه زوبع از رهبران حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين، که هم‌ اينک در قطر به سر می‌برد، در اين باره بيانيه‌ای صادر کرده و گفته است: «چه کسی ارزش ثروت سيسی را می‌داند و چه کسی می‌تواند بفهمد که آيا او واقعا به قول خود عمل خواهد کرد يا نه؟»

او افزوده است که عدلی منصور ریيس جمهوری موقت مصر پيش از ترک سمت خود، بخشنامه‌ای برای افزايش حقوق ریيس جمهوری صادر کرده بود و اکنون ریيس جمهوری می‌گويد می‌خواهد از نيمی از حقوق خود چشم‌پوشی کند، اين بدان معنا است که «گويا اتفاق خاصی نيفتاده باشد.»

زوبع ادامه داده است: «همه مصری‌ها می‌دانند که سخنان سيسی تنها يک شوی رسانه‌ای است.»

محمد مرسی از اعضا و رهبران گروه اخوان المسلمين است. دولت موقت مصر که پس از برکناری مرسی بر سر کار آمد، اخوان المسلمين را «گروهی تروريستی» می‌داند. هم اينک هزاران تن از رهبران و اعضای اخوان المسلمين در زندان به سر می‌برند.

احمد البقری نايب ریيس اتحاديه دانشجويان مصر و عضو شاخه دانشجويی گروه اخوان المسلمين، ابراز عقيده کرده که سيسی با صحبت‌های خود می‌خواهد توجيهی برای متوقف کردن هرگونه افزايش حقوق کارمندان و افزايش قيمت کالاها ارائه دهد.

در مقابل، سخنان سيسی مورد استقبال طيف‌های هوادار او قرار گرفته است. از جمله شيخ ياسر برهامی نايب ریيس «دعوت سلفی» گفته که سيسی می‌خواهد برای حل بحران اقتصادی مصر، از خود شروع کند.

XS
SM
MD
LG