لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

اسنو: مذاکرات عراق به انزوای ایران پایان نمی دهد


سخنگوی کاخ سفید می گوید که مذاکرات عراق چیز خاصی را درباره ایران عوض نمی کند.
سخنگوی کاخ سفید می گوید که مذاکرات عراق چیز خاصی را درباره ایران عوض نمی کند.

ايالات متحده روز دوشنبه تاکيد کرد که گفت وگوهای برنامه ريزی شده با ايران درباره عراق به مفهوم عقب نشينی واشينگتن از سه دهه سياست انزوای جمهوری اسلامی نيست.


تونی اسنو، از سخنگويان کاخ سفيد آمريکا به خبرنگاران گفت که « تماس های دو طرف فقط درباره عراق است. لذا اين مذاکرات چيز خاصی را عوض نمی کند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: بايد اين حقيقت را تکرار کرد که اگر ايرانی ها می خواهند نقشی سازنده را در عراق ايفاء کنند ما صريحا تمايل داريم که چنين گفت وگويی را با ايران داشته باشيم.


تهران و واشينگتن روز يکشنبه تاييد کردند که قرار است نمايندگان دو کشور به زودی در عراق مذاکراتی را برای بررسی برقراری امنيت در اين کشور آغاز کنند.


دو طرف هنوز تاريخی برای برگزاری اين نشست تعين نکرده اند ولی مقامات ايالات متحده می گويند که مباحث اين نشست صرفا مسائل عراق را در بر می گيرد و شامل برنامه هسته ای ايران نخواهد شد.


ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا نيز در بازگشت از سفر خود به منطقه خاورميانه اظهار داشت که اين دو مسئله جدا از هم هستند.


وی گفته است که « تناقضی بين سخنان تند او درباره برنامه اتمی ايران و گفت و گو درباره عراق وجود ندارد.»


آقای چنی افزود: جرج بوش به روشنی گفته است که مذاکره ميان سفرای ايران و آمريکا در بغداد بر روی وضعيت و به اعتقاد ما، دخالت ايران در امور داخلی عراق متمرکز شده است.



دیک چنی: جرج بوش به روشنی گفته است که مذاکره ميان سفرای ايران و آمريکا در بغداد بر روی وضعيت و به اعتقاد ما، دخالت ايران در امور داخلی عراق متمرکز شده است.

برگزاری اين نشست تحولی قابل توجه در مناسبات تنش زا ميان دو کشور توصيف شده است و اين درحالی است که طرفین همچنان جنگ لفظی عليه يکديگر را ادامه می دهند.


روز جمعه گذشته، ديک چنی، به ايران هشدار داد که ايالات متحده اجازه نخواهد داد تا تهران به سلاح اتمی دست پيدا کند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز روز دوشنبه در امارات متحده عربی گفت که ايران هرگونه حمله احتمالی آمريکا را به شدت تلافی خواهد کرد.


آمريکا در ماه های اخير بر دامنه انتقادهای خود از ايران درباره دخالت در عراق افزوده است و ژانويه گذشته نيز پنج ايرانی را که می گويد وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند را در اربيل عراق بازداشت کرد.


اين افراد که از آن زمان در بازداشت به سر می برند متهم به قاچاق مواد منفجره قوی و بمب های کنار جاده ای برای شورشيان عراقی هستند. ايران اين اتهامات را رد کرده و افراد بازداشتی را «ديپلمات» خوانده است.


روز دوشنبه نيز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفير سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است به ادامه بازداشت پنج ايرانی دستگير شده اعتراض کرد.


ايران و آمريکا از سال ۱۹۸۰ که دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» سفارت ايالات متحده را در تهران اشغال و ۵۲ عضو سفارت را به گروگان گرفتند روابط رسمی با يکديگر ندارند .


XS
SM
MD
LG