لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

گفت‌وگوهای قاسم سلیمانی در بغداد «برای تشکیل دولت آینده عراق»


قاسم سلیمانی روز شنبه و همزمان با رای‌گیری انتخابات پارلمانی عراق به بغداد رفته است.
قاسم سلیمانی روز شنبه و همزمان با رای‌گیری انتخابات پارلمانی عراق به بغداد رفته است.

دو منبع مطلع از روند تماس‌های سیاسی در عراق روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت گفتند قاسم سلیمانی با هدف شکل دادن به کابینه جدید عراق که مورد تایید ایران باشد در بغداد مشغول مذاکره با سیاستمداران عراقی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قاسم سلیمانی فرمانده عملیات برون‌مرزی سپاه پاسداران (نیروی قدس) روز شنبه و همزمان با رای‌گیری انتخابات پارلمانی عراق به بغداد رفته است.

نتایج اولیه شمارش آرا در سطح کشور نشان می‌دهد که در کمال تعجب فهرست حامیان مقتدی صدر از سایر گروه‌ها جلوتر است.

مقتدی صدر، روحانی شیعه پوپولیست که با حکومت ایران همسویی ندارد، بر اساس یک برنامه ناسیونالیستی وارد انتخابات شد و روی نارضایتی مردم از فساد مالی گسترده و شکاف‌های عمیق اجتماعی تمرکز کرده است.

به گفته فردی که بین مقتدی صدر، سایر سیاستمداران و یک نامزد شیعه مقام نخست‌وزیری نقش میانجی را ایفاء می‌کند قاسم سلیمانی با هدف فراهم کردن زمینه تشکیل یک دولت ائتلافی شیعه با گروه‌های رقیب در حال مذاکره است.

مذاکرات رسمی برای شکل دادن به یک ائتلاف پس از پایان شمارش تمام آرا که قرار است چند رو ز دیگر صورت گیرد آغاز خواهد شد.

ایران قبل از انتخابات عراق به طور علنی اعلام کرد که اجازه نخواهد داد حامیان مقتدی صدر که یک ائتلاف نامتجانس از شیعیان، کمونیست‌ها و چند گروه سکولار دیگر است به قدرت برسند.

آقای صدر نیز صراحتا اعلام کرده که حاضر نیست با ایران مصالحه کند و با گروه‌های اصلی متحد آن از جمله هادی العامری رهبر گروه شبه نظامی بدر و یا نوری المالکی ائتلاف کند.

بررسی نتایج اولیه آراء انتخابات پارلمانی عراق توسط خبرگزاری رویترز طی سه روز گذشته نشان می‌دهد که ائتلاف مقتدی صدر از نظر میزان آراء در مقام نخست و پس از آن هادی العامری، یکی از نزدیکترین متحدان ایران و از دوستان قاسم سلیمانی، و در مقام سوم نیز حیدر العبادی نخست‌وزیر فعلی عراق قرار دارد.

حیدر العبادی توانست در طول جنگ سه ساله علیه پیکارجویان «خلافت اسلامی» هم حمایت آمریکا و هم حمایت ایران را جلب کند.

انتخابات روز شنبه اولین رای‌گیری پس از شکست نظامی گروه «خلافت اسلامی» بود که در سال ۲۰۱۴ با یک یورش غافلگیرانه بخش‌های گسترده‌ای از شمال و غرب عراق را تصرف کند.

نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی حامی اصلی گروه بدر به رهبری هادی العامری است. گروه بدر ستون فقرات نیروهای شبه نظامی «حشدالشعبی» است، نیروی داوطلبی که برای نبرد با «خلافت اسلامی» تشکیل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG