لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

امضای توافقنامه ۲.۴ میلیارد دلاری ایران و کره جنوبی برای کشتی‌سازی


شرکت کشتیرانی و شرکت نفت فلات قاره ایران موافقتنامه‌های مقدماتی به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار با شرکت‌های کشتی‌سازی کره جنوبی امضا کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» به نقل از افراد آگاه در این زمینه گزارش داد که ایرانی‌ها تلاش می‌کنند ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت از طریق قراردادهای نفتی بین‌ دولتی بپردازند تا سفارش‌ها را نهایی کنند.

این توافق‌ها در راستای تلاش‌های ایران برای بازگشت به کشتیرانی بین‌المللی پس از لغو تحریم‌ها علیه تهران در دی ماه پارسال است. اما نهایی شدن این توافقات بستگی به تامین مالی دارد که طرف‌های ایرانی هنوز موفق به تضمین آن نشده‌اند.

اگر قراردادهای نفتی با دولت کره جنوبی به نتیجه برسد، سئول می‌تواند تضمین‌های لازم برای پیش پرداخت را به شرکت‌های کشتی‌سازی بدهد.

یک منبع آگاه در این زمینه به وال استریت جورنال گفت که دو طرف در حال بحث در مورد گزینه‌های دیگر برای پیش پرداخت هستند و انتظار می‌رود سفارش‌ها تا پایان تابستان تکمیل شوند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگانی از کشتی‌های کانتینربری و نفتکش‌هاست. این شرکت تفاهم نامه‌ای با شرکت کشتی سازی «هیوندای میپو» که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه صنایع سنگین هیوندای» است، برای ۱۰ فروند تانکر حمل فرآورده‌های نفتی و دستکم شش کشتی کوچک امضا کرده است.

قیمت هر فروند تانکر حمل فرآورده‌های نفتی حدود ۳۰ میلیون دلار و قیمت هر فروند کشتی کوچک حدود ۲۰ میلیون دلار است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با «گروه صنایع سنگین هیوندای» برای خرید شش کشتی‌ کانتینربری هر یک به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار است. در همین حال، شرکت چینی «صنایع کشتی‌سازی دالیان» نیز در رقابت برای بردن این سفارش است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجهز به ۱۱۵ کشتی اقیانوس پیما با ظرفیت کلی ۳.۳ میلیون تن است. اما تعدادی از کشتی‌های آن، قدیمی و از رده خارج هستند به طوری که برای حمل‌ونقل ایمن نیستند و بنابراین نمی‌توانند بیمه شوند.

به گفته یکی از منابع آگاه، ایران ضمن اینکه در حال مدرن سازی ناوگانش است کشتی‌هایی را نیز از یونان و دیگر صاحبان کشتی برای حمل بار اجاره می‌کند. اجاره کشتی دستکم برای مدت سه سال بخش بزرگی از فعالیت‌های کشتیرانی ایران را شامل خواهد شد.

شرکت نفت فراساحل ایران که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، در مراحل پیشرفته مذاکرات برای سفارش دستکم پنج سکوی حفاری هر یک به ارزش حدود ۲۰۵ میلیون دلار از «شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو» است.

تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت نفت فراساحل ایران و شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو وجود دارد، اما شرکت ایرانی چشم به شرکت‌های دیگر نیز دارد.

این روزها به دلیل کاهش قیمت نفت و قیمت بالای حفاری فراساحلی، سفارش سکوی نفتی به ندرت انجام می‌گیرد. بنابراین شرکت‌های بزرگ در این زمینه به شدت با هم رقابت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG