لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

استيو جابز، بنيانگذار شرکت اپل درگذشت


استيو جابز، يکی از بنيانگذاران شرکت رايانه‌ ای اپل، که اين کمپانی را به دومين شرکت با ارزش جهان تبديل کرده است روز چهارشنبه در سن ۵۶ سالگی و پس از دست و پنجه نرم کردن با يک بيماری نادر درگذشت.

استيو جابز از مدت‌ها پيش به نوع نادری از سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود و پس از عمل جراحی سال ۲۰۰۴ برای درمان اين بيماری، با عوارض مختلف آن روبرو بود.

وی حدود چهل روز پيش، به خاطر بيماری از مديريت اين شرکت کناره‌گيری کرد و اعلام کرد که قادر نيست تا به وظايف و انتظاراتی که از او می رود پاسخ گويد.

شرکت اپل با صدور بيانيه ای با ستايش از تنها رييس خود از زمان تاسيس، وی را فردی خلاق توصيف کرده و گفته است که جهان «يک انسان فوق العاده را از دست داد.»

در اين بيانيه آمده است: «آنهايی که اين سعادت را داشته اند تا با جابز کار کنند دوست و مرشد ستايش برانگيزی را از دست داده اند. استيو شرکتی را از خود بر جای گذاشته است که تنها خود او قادر به ساختن اش بوده و روح او همواره با اپل خواهد بود.»

خانواده بنیانگذار شرکت اپل نيز در بيانيه ای گفته است که استيو جابز «امروز (چهارشنبه) با آرامش و در کنار خانواده اش درگذشت» و از «تمام کسانی که در يکسال گذشته با وی ابراز همدردی کرده و برای سلامتی او دعا کرده بودند» تشکر کرده است.

در اين بيانيه آمده است که وب سايتی برای ادای احترام به استیو جابز راه اندازی خواهد شد.

آقای جابز که مغز متفکر شرکت اپل محسوب می‌شد اين شرکت رايانه‌ای را درسال ۱۹۷۶ ميلادی ( ۳۵ سال قبل) همراه با فرد ديگری پايه‌ريزی کرد.

شرکت اپل که توليدکننده محصولات پرطرفداری از جمله آی پاد و آی فون است در سال جاری ميلادی در کنار شرکت نفتی اکسان موبيل، به عنوان گرانقيمت‌ترين شرکت در جهان معرفی شده است.

 استيو جابز، بنيانگذار شرکت اپل درگذشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00
لینک مستقیم

واکنش ها به مرگ جابز

مرگ استيو جابز با واکنش گسترده ای از سوی سياستمداران، فعالان تجاری و مردم عادی آمريکا روبرو شده است. در سانفرانسيسکو، مردم نوشته هايی را مقابل پنجره يکی از فروشگاه های عمده اپل گذاشته اند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، گفته است: «جهان فردی با بینش را از دست داد و چه تقدیری از موفقیت استیو می توانست بهتر از آن باشد که بیشتر مردم جهان توسط دستگاهی که او اختراع کرده است از درگذشت استیو جابز باخبر شوند.»

آقای اوباما گفت: «من و میشل با شنیدن خبر از دست دادن استیو جابز اندوهناک شدیم. استیو در میان بزرگترین مخترعان آمریکا جای دارد- شجاع برای متفاوت اندیشیدن، توانا برای تغییر دادن جهان و به اندازه ای باهوش که بتواند این خواسته را جامه عمل بپوشاند.»

وی افزود: «استیو جابز با خلق یکی از موفق ترین شرکت های روی زمین از یک پارکینگ، نبوغ مبتکرانه آمریکایی را به نمایش گذاشت.»

جری براون، فرماندار ايالت کاليفرنيا، محل استقرار شرکت اپل، نسبت به از دست دادن «يک کارآفرین کاليفرنيايی که کاملا می توانست استقلال و خلاقيت را با هم همراه کند» ابراز تاسف کرد.

بيل گيتس، بنيانگذار شرکت مايکروسافت، که «به مدت سه دهه همکار، رقيب و دوست» استيو جابز بوده نيز گفته است: «جهان به ندرت فردی را به خود ديده است که همانند جابز اثرگذار بوده باشد؛ تاثيراتی که برای چندين نسل باقی مانده است. برای کسانی که اين بخت را داشته اند تا با او کار کنند، اين يک افتخار بزرگ بوده است. من بی اندازه دلتنگ استيو خواهم بود.»

مارک زاکربرگ، بنيانگذار فيس بوک نيز استيو جابز را «مرشد» خود خواند و گفت: «ممنون که به ما ياد دادی، با آنچه که ساخته ای می توان دنيا را تغيير داد.»


ابداع گر الهام بخش

استيو جابز در سال ۱۹۵۵ در سانفرانسيسکو در خانواده ای جوان به دنيا آمد که وی را به فرزند خواندگی دادند. پاول و کلارا جابز که وی را به فرزندخواندگی پذيرفته بودند نام خانوادگی خود را بر وی گذاشتند و در سال ۱۹۶۰ به شهر کلارا ولی که بعدها به دره سيليکون معروف شد رفتند. وی در کوپرتينو بزرگ شد که هم اکنون محل استقرار شرکت و دفتر مرکزی اپل است.

استيو جابز به عنوان يک مبتکر الهام بخش شناخته شده است که دوران تازه ای را در ابداعات فناوری های پيشرفته، اختراع و بازاريابی نرم افزارهای کامپيوتری رقم زده است که به سرعت دنيای فناوری را از رايانه گرفته تا تلفن های هوشمند دچار تغيير و تحول کرده است.

وی در سال ۱۹۷۶ همراه با استيو ووزنياک شرکت اپل را راه اندازی کرد و در سال ۱۹۸۴ رايانه های شخصی را وارد بازار کرد که موفقيت های زيادی را برای آن به همراه داشت.

استيو جابز در يک سخنرانی در ژوئن سال ۲۰۰۵ با يادآوری آن سال ها گفت: «ووز و من هنگامی که ۲۰ ساله بودم شرکت اپل را از گاراژ خانه والدينم راه اندازی کردیم. ما سخت کار می کرديم و ظرف ده سال شرکت اپل از گروهی دو نفره در يک گاراژ، به شرکتی دو ميليارد دلاری با چهار هزار کارمند تبديل شد. ما دقيقا يکسال قبل، بهترين اختراع خود يعنی مکينتاش را عرضه کرده بوديم و اين زمانی بود که من ۳۰ ساله شده بودم.»

وی در سال ۱۹۸۵ به دلیل اختلاف با مدیران شرکت از اپل اخراج شد و تا زمان بازگشت به این شرکت در سال ۱۹۹۷ دو شرکت «Next»- سازنده رايانه - و استوديو فيلمسازی انیمیشن «پيکسار» را پایه گذاری کرد.

جابز زمانی که به اپل بازگشت به عنوان مسوول تيم توليدات کار خود را آغاز کرد و به چهره اين شرکت در دنيای ارتباطات تبديل شد. وی در دوران کاری اش با ابتکارهای خود دنيای موسيقی و تلفن های هوشمند را تکان داد.
XS
SM
MD
LG