لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

استیو منوچین: آمریکا فشار اقتصادی را بر ایران بیشتر خواهد کرد


استیو منوچین (چپ) در نشست خبری مشترک روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم.
استیو منوچین (چپ) در نشست خبری مشترک روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم.

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید اسرائیل یک رشته «پیشنهادهای مشخصی» را برای تشدید فشار اقتصادی بر ایران، به او و تیمش ارائه کرده است.

استیو منوچین که به اورشلیم سفر کرده است، روز دوشنبه شش آبان پس از «نهار کاری» با مقامات اسرائیلی، در یک نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، گفت آمریکا پیشنهادهایی را که از مقامات اسرائیل گرفته است، پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: «ما به بالا بردن بیشتر، بیشتر و بیشتر فشار ادامه خواهیم داد ... الان از یک ناهار کاری بسیار مفید با تیم شما می‌آیم. آنها تعدادی طرح بسیار دقیق و مشخص مطرح کردند که ما پیگیر این ایده‌ها خواهیم بود».

وزیر خزانه‌داری آمریکا جزئیات بیشتری در مورد این «ایده‌های بسیار دقیق» ارائه نکرد. تحریم‌های آمریکا از جمله عواملی است که کسری بودجه هنگفتی برای ایران در سال جاری رقم زده و به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این وضع در سال آینده وخیم‌تر هم خواهد شد.

وی در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد سیاست فشار حداکثری آمریکا به صورت تشدید تحریم‌ها، بدلیل برنامه هسته‌ای تهران، موثر بوده و بخش بزرگی از منابع مالی ایران را قطع کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز در این نشست خبری گفت سیاست کشورش نگهداشتن اهرم سنگین فشار بر ایران است.

به گفته آقای نتانیاهو، «ایران در همه جای خاورمیانه نفوذ کرده و در تلاش برای تولید موشک‌هایی برای رسیدن به هر هدفی در منطقه است».

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، وی همچنین گفت ایران به یمن موشک وارد کرده تا از آنجا هم اسرائیل را هدف قرار دهد. این نخستین بار است که او یمن را به فهرست کشورهایی که ایران از آنجا «در صدد موشک زدن به اسرائیل است»، اضافه می‌کند.‎

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ساعاتی پیش از ورود آقای منوچین به این کشور، در نشست دولت خود گفته بود که ارزیابی هفته گذشته ژنرال آویو کوخاوی فرمانده ارتش اسرائیل در خصوص «نزدیک شدن جنگ با ایران» بازتابی از حقیقت است و ادعایی برای جلب توجه رسانه‌ها نبوده است.

به گفته آقای نتانیاهو، دولتی که بزودی در اسرائیل تشکیل می‌شود، باید در این رابطه «تصمیمات دشواری» بگیرد که نیازمند ائتلافی گسترده از احزاب، جهت اتحاد و همدلی ملی در مواقع دشوار است.

استیون منوچین همراه با جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ و تنظیم کننده طرح آمریکا برای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، روز یکشنبه وارد اسرائیل شد.

سفر این بار وزیر خزانه‌داری آمریکا به اسرائیل در شرایطی انجام شد که اکثر خواسته‌های بنیامین نتانیاهو از آمریکا در ارتباط با ایران، مانند برقراری تحریم‌های فلج‌کننده و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران، پیشاپیش عملی شده است.

فراخوان اسرائیل و آمریکا از جامعه جهانی برای قطع مراودات بازرگانی و اقتصادی با ایران نیز تا حد زیادی محقق شده است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در یک سخنرانی در بنیاد هریتیج گفت، شرکت‌های جهانی و کشورهایی نیز که مخالف تحریم‌های آمریکا بودند، عملا با تحریم‌ها همراهی کردند و این تحریم‌ها ضربه زیادی به اقتصاد «آیت‌الله» زده است.

در حالی که اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران و عملکرد منطقه‌ای آن را «تهدید حیاتی» برای خود دانسته، آمریکا امیدوار است که برآیند تحریم‌ها، حاکمان ایران را به مذاکرات تازه‌ بر سر یک پیمان جامع بکشاند که غیر از برنامه هسته‌ای، بتوان بر سر مسائل دیگری مانند توسعه موشکی و سیاست‌های نفوذ منطقه‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که آمریکا با خروج از برجام در اردیبهشت پارسال، نقض عهد کرده و دیگر مذاکره‌ای با آن کشور در کار نخواهد بود.

آقای خامنه‌ای به تازگی نیز در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران گفت: «کاهش تعهدات هسته‌ای که مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی اتمی است، باید همانگونه که دولت اعلام کرده، با جدیت کامل و به صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعا هم به نتیجه خواهد رسید».

دولت ایران پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که بزودی گام چهارم از کاهش تعهدات هسته‌ای را بر می‌دارد.

XS
SM
MD
LG