لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

سقوط بازارهای سهام همزمان با تشديد بحران بدهی ها در اروپا


يک روز پس از اعلام برنامه های نجات مالی بانک مرکزی آمريکا و هشدار نسبت به بحران بدهی ها در اروپا که به بروز نگرانی در ميان سرمايه گذاران انجاميد، ارزش سهام در بازارهای مالی جهان سقوط کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، بازارهای سهام توکيو روز پنجشنبه با دو و هفت دهم درصد کاهش يا ۱۸۰ واحد و سئول با دو و ۹۰ صدم درصد به کار خود پايان دادند. بازارهای سهام در سيدنی نيز با دو و ۶۳ صدم درصد کاهش روبرو شدند. در هنگ کنگ شاخص های سهام، چهار و ۸۵ صدم و در شانگهای، يک و ۷۶ صدم سقوط کردند.

بازار سهام در هند نيز چهار درصد سقوط کرد که بيشترين کاهش ظرف دو سال گذشته است. بورس مسکو نيز چهار درصد از ارزش خود را از دست داد.

در اروپا نيز اکثر شاخص های سهام با سقوط همراه بودند به گونه ای که در بورس لندن اين سقوط، سه و ۵۴ صدم درصد، فرانکفورت، سه و ۵۳ صدم درصد، و در پاريس نيز چهار درصد بود.

بازار سهام در ميلان ايتاليا نيز شاهد سقوطی چهار درصدی و بورس مادريد نيز پنج درصد کاهش يافت. ايتاليا و اسپانيا در حال حاضر با خطر افتادن در بحران بدهی ها روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شاخص های سهام در بازارهای اروپا طی روز پنجشنبه به پايين ترين ميزان خود ظرف ۲۶ ماه گذشته رسيدند.

در همين حال، ميزان برابری يورو در قبال ين ژاپن به ۱۰۳ ين رسيد که پايين ترين ميزان ظرف ده سال گذشته به شمار می رود.

بانک مرکزی آمريکا چهارشنبه شب اعلام کرد که ۴۰۰ ميليارد دلار را برای حل موقت بدهی سبدهای سهام کوتاه مدت در پيوند با اوراق قرضه بلند مدت اختصاص خواهد داد.

اين برنامه که با عنوان «اقدام طوفانی» مطرح شده است، همچنين بانک ها را موظف می کند تا برخی از ذخاير در اختيار خود را به گردش در آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم اين تمهيدات، سرمايه گذاران ترديد جدی دارند که اقدامات ياد شده بتواند تاثيرگذار باشند.

جردن لمبرت، از تحليلگران موسسه کارگزاری اسپريدکس به خبرگزاری فرانسه گفته است: «حس ناخوشايند به بازارها بازگشته است و همزمان ترديدها در قبال موثر بودن اقدام طوفانی اوج گرفته است.»

کاتلين بروکس، از تحليلگران سايت فارکس نيز می گويد: «حس اصلی که امروز بر فضای بازارها سايه انداخته است اين است که اقتصاد آمريکا ضعيف تر شده و پس از اينکه بانک های فرانسوی، ايتاليايی و آمريکايی روز گذشته دچار تزلزل شدند بانکداری جهانی نيز در سراشيبی خطر افتاده است.»

بانک مرکزی آمريکا روز چهارشنبه نسبت به چشم انداز پيش روی اقتصاد جهانی هشدار داد و گفت که اين اقتصاد با خطر رشد پايين، بيکاری فزاينده و بازارهای نا اميد مسکن دست به گريبان است.

همزمان با اين تحولات، يونان که با بحران عظيم بدهی ها روبروست روز پنجشنبه شاهد اعتصاب سراسری در اعتراض به سياست های رياضت طلبانه دولت برای کاهش هزينه ها بود.

هزاران نفر از اعضای خشمگين اتحاديه حمل و نقل يونان قرار است که اواخر روز پنجشنبه به سمت پارلمان اين کشور دست به راهپيمايی بزنند.

يونان در حال حاضر با ۳۴۰ ميليارد دلار بدهی روبرو است و اين نگرانی وجود دارد که بحران اين بدهی ها به ساير کشورهای اروپايی سرايت کرده و بازارهای سهام را دچار تلاطم های عظيمی کند.

اتحاديه اروپا بسته های مالی برای حل اين بحران اختصاص داده است ولی پرداخت کمک های مالی به يونان را منوط به اتخاذ سياست های ریاضت طلبانه در زمينه کاهش هزينه های دولتی و افزايش درآمدهای اين کشور کرده است.
XS
SM
MD
LG