لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«استاکس نت کار زيمنس است ولی يک عده از آن سوء استفاده می کنند»


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش روز یکشنبه خود نوشته است که ویروس استاکس نت توسط آمریکا و اسرائیل طراحی شده است.

در این گزارش آمده که آمریکا و اسرائیل بدافزار استاکس نت را ابتدا روی سانتریفوژهای مشابه آزمایش کرده و از نتیجه مخرب آن آگاه بودند. بر پایه این گزارش دست کم یک پنجم از سانتریفوژهای تاسیسات هسته ای ایران از کار افتاده است.



رادیو فردا در گفت و گو با نصرت واحدی، فیزیکدان و کارشناس اتمی، ابتدا از درباره بدافزار استاکس نت و تاثیر آن بر سانتریفوژها و برنامه هسته ای ایران پرسیده است.

نصرت واحدی:
اولاً اين ويروس را شرکت زيمنس تهيه کرده، نه برای تخريب بلکه برای اين بوده تا سانتريفوژهايی که اسمش P2 و P3 هست، تست کنند که اگر احياناً برنامه کنترل و برنامه هايی که اين سانتريفوژها را راه می اندازد و کنترل می کند، آنها را بايد امتحان کرد که مبادا گرفتاری برايشان به وجود بيايد.

متخصصان ايرانی با در دست داشتن سانتريفيوژهای IR1 و IR2 هميشه می توانند بمب اتمی بسازند و هيچ کسی هم نمی تواند بگويد که تا دو سال، پنج سال يا تا ده سال ديگر می توانند درست کنند. يک اشتباه بسيار بزرگی است اگر کسانی بيايند و چنين حدسی را بزنند.

نصرت واحدی
اين را برای اين درست کرده بودند و از قرار همين برنامه را می شود استفاده کرد، وقتی که اين مرکز سانتريفوژها کار می کند، فرکانس روتور ها را تغيير بدهند و شما به محض اينکه فرکانس روتور ها را تغيير بدهيد در يک جای به خصوصی روتورها لنگ می زنند و می ترکند. اما اين که اين صدمه ای به مرکز سانتريفيژها وارد می شود، اينقدر تاثير دارد که تا ۲۰۱۵ ايرانی ها نتوانند يک کاری انجام دهند يا کارشان به تعويق بيافتد، من اين را غلط می دانم.

آقای واحدی، گزارش نيويورک تايمز همانطور که شما اشاره کرديد به شرکت زيمنس اشاره کرده و گفته که اين آزمايش استاکس نت با حضور دولت آمريکا و اسرائيل راه اندازی شده بوده و اين آزمايش ها را که انجام دادند بعد از يک سال کار در اين مرکز بود که روند تخريب کار سانتريفوژهای ايران آغاز شد. اين طور که نيويورک تايمز گفته اين آزمايش ها مقدمه ای بوده برای اين که بدانند این ویروس بعد با سانتريفوژهای ايران چه می کند.

اين که اين سانتريفوژها به دست اسرائيلی ها و آمريکايی ها افتاده صحيح است. يعنی به دلايلی کپی اين دستگاه ها را آنها هم دارند و کد اين برنامه را اينها پيدا کردند و می توانند آن را بخوانند و در نتيجه آمدند بر اساس اين
کد فهميدند که کجا می شود در سانتريفوژهای ايران دست کاری کرد و آنها را منفجر کرد. اين اصل قضيه است.

يعنی شما برخلاف گزارش نيويورک تايمز اعتقاد داريد که اسرائيل و آمريکا اين ويروس را طراحی نکردند و از طرق ديگر است که اين کدها به دستشان افتاده؟

بله کاملاً درست است. استاکس نت کار زيمنس است ولی يک عده از آن سوء استفاده می کنند. حالا چه کسی هست من نمی دانم.

آقای داگان، رئيس سابق موساد گفته بود که ايران دست کم تا سال ۲۰۱۵ به سلاح هسته ای دسترسی پيدا نمی کند، اين ارزيابی را خانم کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم تکرار کرده بود. آقای احمدی نژاد دو ماه پيش گفته بود که غربی ها با ايجاد مشکلاتی در بخش الکترونيکی موفق شدند کار تعدادی از سانتريفوژها را مختل کنند. آیا فکر می کنید تخزیب ويروس استاکس نت آن قدر شدید بوده که برنامه هسته ای ايران را به تعويق بياندازد؟

دو تا مطلب هست. اول، اینکه در مرکز نطنز انفجار رخ داده، قطعی است. مطلب دوم اين که کپی سانتريفوژهای ايران در اسرائيل در مرکزی به نام ديمونا وجود دارد اين هم قطعی است. اين که کپی اين سانتريفوژها در اوکبريج آمريکا وجود دارد، اين هم قطعی است.

بنابراين امکان اين که کشورهای خارجی هم از اين استاکس نت سوء استفاده کرده اند، اين هم ممکن است. ولی اينها همه حدس است. اما به طور قطع در کار سانتريفوژهای ايران يک نوع وقفه پيدا شده.

ولی مع ذالک يک چيزی که بايد به آن اصرار کنم متخصصان ايرانی با در دست داشتن سانتريفيوژهای IR1 و IR2 هميشه می توانند بمب اتمی بسازند و هيچ کسی هم نمی تواند بگويد که تا دو سال، پنج سال يا تا ده سال ديگر می توانند درست کنند. يک اشتباه بسيار بزرگی است اگر کسانی بيايند و چنين حدسی را بزنند.
XS
SM
MD
LG