لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

شرکت «هزاران» تن از شیعیان سعودی در تشییع جنازه یکی از مخالفان


شاهدان عینی می گویند که هزاران تن از شیعیان عربستان سعودی سه شنبه ۱۸ تیر در تشییع جنازه مردی که در اعتراض‌ها علیه دستگیری یک روحانی برجسته این کشور در شرق عربستان کشته شد، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد الفلفل یکی از دو مردی است که روز یکشنبه به ضرب گلوله کشته شد.

سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی، اعتراض‌های شرق این کشور را که به دلیل دستگیری نمر باقر النمر صورت گرفته «فتنه افکنی» خوانده و آن را «عمل مجرمانه» توصیف کرده است.

فعالان سعودی می‌گویند تک تیراندازهایی از نیروهای پلیس بر بالای ساختمان‌های محل اعتراض‌ها حضور داشتند و دو نفر را کشتند. وزارت کشور سعودی اما این روایت را رد می‌کند.

دستگیری النمر که روز دوشنبه گذشته صورت گرفت، باعث افزایش تنش در مناطق شرق عربستان سعودی شد که اقلیت شیعه این کشور در آن ساکن هستند. از همین روز سفارت آمریکا در عربستان سعودی از شهروندان خود خواست هنگام سفر به این مناطق، جوانب امنیتی را رعایت کنند.

در مناطق شرق عربستان سعودی، شیعیان ساکن هستند که نسبت به آنچه که «تبعیض» خوانده اند اعتراض دارند. حکومت سعودی اما وجود تبعیض در مناطق شیعه نشین را رد می‌کند.

فعالان سعودی تصاویری را بر روی شبکه اینترنت منتشر کرده‌اند که می‌گویند مراسم تشییع جنازه الفلفل در نیمه شب سه شنبه در شهر القطیف است. این تصاویر ویدیویی تعداد زیادی از مردم را نشان می‌دهد که برای سرنگونی محمد بن فهد امیر منطقه شرق عربستان سعودی شعار می‌دهند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تصاویری به دستش رسیده که نشان می دهد مردانی پلاکاردهایی با نوشته‌هایی علیه خاندان آل سعود حاکم در عربستان سعودی در دست دارند، اما منبع مستقلی هنوز این تصاویر را تایید نکرده است.

سایت «راصد» گزارش داده است که نیروهای امنیتی عربستان سعودی به شکرت کنندگان در مراسم تشییع جنازه که از خیابان عبد العزیز –خیابان اصلی قطیف- عبور کرده، نزدیک نشده‌اند.

منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در این باره گفته است که نیروهای امنیتی این کشور، تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت تشییع کنندگان به کار بسته است.

او در مصاحبه با رویترز افزود: «شماری برای تشییع جنازه یکی از کشته شدگان تجمع کردند. شماری از آشوب طلبان تلاش کردند با نفود در میان تشییع کنندگان آن‌ها را از چارچوبی که در آن حرکت می‌کردند، خارج کنند. از همین رو نیروهای امنیتی به وظیفه خود در حفظ امنیت و سلامت تشییع کنندگان اقدام کرد تا اینکه تشییع جنازه به پایان رسید.»

رهبران شیعیان عربستام سعودی از هوداران خود خواستند که آرامش خود را حفظ کرده و مانع از حادثه‌ای شود که می‌تواند به خونریزی بینجامد.

در بیانیه‌ای که شماری از روحانیون سر‌شناس مناطق شرق عربستان سعودی امضا کرده‌اند آمده است: «وضعیت بحرانی و عصبانیتی که قطیف در آن به سر می‌برد، بر ما واجب می‌سازد تا با تمام توان خود برای حفظ جامعه از بحران‌های امنیتی و حفظ جان‌ها تلاش کنیم.»

دولت عربستان سعودی به درگرفتن اعتراض‌هایی پس از دستگیری نمر باقر النمر اقرار کرده است.

النمر از روحانیون برجسته شیعه عربستان سعودی بود که مدافع حقوق شیعیان این کشور به شمار می رفت.
XS
SM
MD
LG