لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

یک وزیر سودانی خواستار برقراری مناسبات خارطوم با اسرائیل شد


مبارک فاضل المهدی، وزیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی سودان، گفته که قضیه فلسطین دیگر تغییر کرده است.
مبارک فاضل المهدی، وزیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی سودان، گفته که قضیه فلسطین دیگر تغییر کرده است.

یک وزیر ارشد دولت سودان خواهان برقراری مناسبات سیاسی کشورش با اسرائیل شده و عادی‌سازی مناسبات میان دو کشور را «بی‌مانع» دانست.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد خبر داد که مبارک فاضل المهدی وزیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی سودان این سخنان را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی کشورش بیان کرده است.

به نوشته هاآرتص، آقای المهدی افزوده است، «منافع سودان ایجاب می‌کند که با اسرائیل روابط داشته باشد».

این وزیر سودانی افزوده است: «خود فلسطینی‌ها با اسرائیل مناسبات دارند؛ حتی حماس با اسرائیل دیالوگ دارد؛ فلسطینی‌ها پول مالیات و برق‌شان را از اسرائیل می‌گیرند؛ و با وجود همه اختلافاتی که با اسرائیل دارند با آنها حرف می‌زنند».

آقای المهدی، رهبر حزب «ملت» در سودان که از ماه مه امسال به وزارت رسیده، این را نیز گفته است که کشورهای عربی زیادی با اسرائیل روابط و تماس‌هایی دارند و «قضیه (فلسطین) دیگر تغییر کرده است».

وزیر سودانی این را نیز گفته است که از آغاز فکر تشکیل اسرائیل، فلسطینی‌ها نیز خود در عدم تحقق خواسته‌های‌شان قصوراتی داشته‌اند؛ کشورهای عرب نیز خطاهایی مرتکب شده و مردم خود را به خاطر مسئله فلسطین سرکوب کرده و «قضیه فلسطینی ده‌ها سال دنیای عرب را به عقب انداخته اما کسی از نداشتن رابطه با اسرائیل سودی نکرده است».

وزیر جذب سرمایه‌گذاری سودان در حالی از عادی‌سازی مناسبات کشورش با اسرائیل حمایت کرده است که به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، اسرائیل بارها به سودان حمله هوایی کرده تا بر اساس این گزارش‌ها، کارخانه‌های تولید سلاح و کاروان‌های حامل تسلیحات برای گروه‌های فلسطینی «جبهه مقاومت» را منهدم کند.

هاآرتص یاد آور شده است، در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ سودان به پایگاهی مهم برای فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبدل شده بود؛ در همین سال‌ها حملات هوایی زیادی علیه این پایگاه‌ها انجام شد که اسرائیل را عامل آن می‌دانستند.

بر اساس این گزارش، از جمله یک کارخانه تولید راکت برای حماس و جهاد اسلامی در سودان بمباران شد و در یک حمله هوایی مهم دیگر کاروان‌های بزرگ جنگ‌افزار از طریق پورت سعید در سودان هدف واقع شد که دولت خارطوم اسرائیل را عامل حمله معرفی کرد.

سودان تا پیش از این با اسرائیل مناسبات سیاسی نداشته و هنوز نیز ظاهرا موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

حکومت سودان به رهبری ژنرال عمر البشیر در طول چند دهه دوستی نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، حامی گروه‌های فلسطینی مخالف موجودیت اسرائیل بوده است.

به نوشته هاآرتص، در قانون اسرائیل، سودان به عنوان «کشور دشمن» شناخته نمی‌شود اما در طول سال‌ها خصومت زیادی بین دو کشور وجود داشته است؛ اسرائیل تنها کشور جهان است که مردم سودان نمی‌توانند به آن سفر کنند و سال‌های طولانی نیز مقر فرماندهی حماس در سودان بوده است.

سودان در شمار کشورهایی بود که در پی تیرگی مناسبات عربستان با ایران، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و بعد از آن نیز بیشتر به سوی دولت ریاض متمایل شد.

هاآرتص در سپتامبر ۲۰۱۶ در گزارشی «فاش» کرد که در پی دور شدن سودان از ایران، اسرائیل به آمریکا مراجعه کرد و خواهان نرم شدن مواضع واشینگتن در قبال سودان شد.

بر اساس این گزارش، اسرائیل با کشورهای اروپایی نیز تماس‌هایی برقرار کرد تا بخش مهمی از بدهی خارجی ۵۰ میلیادر دلاری سودان بخشوده شود.

ژنرال عمر حسن احمد البشیر که در پی کودتای تابستان ۱۹۸۹ در خارطوم به قدرت رسید، به عنوان یکی از خودکامگان در سطح جهان، به خاطر جنایات دارفور نیز از سال ۲۰۰۹ تحت تعقیب بین‌المللی است.

سودان جنوبی که در نتیجه جنگ‌های داخلی پرتلفات، از سال ۲۰۱۱ استقلال یافت، با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی برقرار کرده و رییس‌جمهوری آن نیز رسما به اسرائیل سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG