لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

سوئد به دلایل «حقوق بشری» به قرارداد نظامی‌اش با عربستان پایان داد


دولت سوئد بعد از مواجهه با انتقادهای شدید داخلی و ملاحظات دیپلماتیک روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند اعلام کرد که به قرارداد نظامی‌اش با عربستان سعودی پایان داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیتر هولتکِویست وزیر دفاع سوئد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی «اس‌تی‌وی» اعلام کرد که «همکاری نظامی با عربستان عملا وجود خارجی ندارد».

تفاهمنامه میان سوئد و عربستان امکان صادرات سیستم‌های نظامی، آموزش و انتقال تکنولوژی به این کشور عربی را فراهم می‌کرد، اما وزیر خارجه سوئد می‌گوید که دیگر چنین همکاری‌ای وجود ندارد.

اظهارات این مقام اروپایی بعد از آن صورت گرفت که عربستان مانع از سخنرانی مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد در نشست کشورهای عربی در مصر شد.

همچنین بعد از این نشست که چند روز پیش انجام شد، کشورهای عربی توافق کردند که سخنرانی والستروم در پارلمان سوئد را نیز محکوم کنند.

وزیر خارجه سوئد ماه ژانویه در پارمان این کشور اظهار داشت که حقوق زنان در عربستان نقض می‌شود.

وی همچنین اجرای حکم شلاق یک بلاگر عربستانی را مورد انتقاد قرار داد و رژیم عربستان را دیکتاتور خطاب کرد.

اشاره وزیر خارجه سوئد به حکم شلاق بلاگر عربستان مربوط به پرونده رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی عربستانی است که به جرم توهین به اسلام به هزار ضربه شلاق محکوم شده و هر جمعه، به دلیل این حکم، ۵۰ ضربه شلاق را تحمل می‌کرد.

اما در پی اعتراض آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، مقام‌های عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کردند که به دلایل پزشکی، شلاق زدن آقای بدوی را متوقف می‌کنند.

او همراه با سعاد الشمری، از فعالین حقوق زنان، وب‌سایتی برای بحث و تبادل نظر راه‌اندازی کرده بود.

قرارداد نظامی میان عربستان و سوئد در سال ۲۰۰۵ به امضا رسید و در سال ۲۰۱۰ بازنگری شد. شرکت‌های سوئدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ درآمد خالص ۵۶۱ میلیون دلاری از این قرارداد به دست آوردند.

اعلام پایان این قرارداد در حالی است که دوره آن در ماه مه امسال به اتمام می‌رسد و می‌توانست برای پنج سال دیگر تمدید شود.

در این میان خبرگزاری فرانسه نیز از قول استفان لوفوِن نخست وزیر سوئد گزارش خبر داده که «قرارداد لغو شده است».

عربستان سومین کشور بزرگ خریدار سلاح از سوئد در میان کشورهای غیرغربی است.

XS
SM
MD
LG