لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

سفیر سوئیس در تهران: در ایران «قطب ثبات» خاورمیانه سرمایه گذاری کنید


جیولیو هاس، سفیر سوئیس در ایران
جیولیو هاس، سفیر سوئیس در ایران

سفیر سوئیس در تهران، ایران را «قطب ثبات» خاورمیانه توصیف کرد و شرکت‌های خارجی را دعوت کرد از بازار پر سودی که پس از لغو تحریم‌ها فراهم خواهد شد ‌‌نهایت بهره برداری را بکنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیولیو هاس این سخنان را روز پنجشنبه پنجم شهریور در جمع ۵۰۰ تن از تجار و سرمایه داران سوئیسی در شهر زوریخ ایراد کرد.

سخنان سفیر سوئیس همزمان با تلاش گسترده شرکت‌های اروپایی است که با در نظر داشت لغو تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای برای سرمایه گذاری و معامله با ایران خیز برداشته‌اند.

سفیر سوئیس در بخشی از سخنانش گفت: «برای بسیاری در خارج ایران هنوز هم‌‌ همان کشور آقایان ریشو، مسن و عمامه به سر است. اما حقیقت این است که امروزه تعداد کمی از این افراد به خصوص در عرصه اقتصاد و تجارت هستند».

رقبا و دشمنان ایران در منطقه خاورمیانه، به خصوص اسرائیل و عربستان سعودی، با توافق اخیر که طبق آن فعالیت هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌ها محدود خواهد شد، مخالفند. کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد در مورد این توافق که مورد حمایت باراک اوباما ولی مورد مخالفت جمهوریخواهان است، رای گیری کند.

سفیر سوئیس گفت که در مدت اقامت دو ساله‌اش در ایران به این نتیجه رسیده که برداشت معمول در غرب که ایران را متجاوز‌ترین کشور دنیا می‌داند، در حال تغییر است. او افزود: «در حال حاضر می‌توان گفت به احتمال زیاد ایران قطب ثبات در یک منطقه بسیار ناامن است».

دولت بریتانیا برای اینکه از رقبای اروپایی خود عقب نماند روز یکشنبه سفارتش را پس از چهار سال در تهران بازگشایی کرد. وزیر خارجه فرانسه نیز دو هفته پس از توافق هسته‌ای که روز ۱۴ ژوئیه امضا شد به تهران سفر کرد.

به احتمال فراوان تحریم‌های مربوط به سیستم مالی و بانکی جهانی علیه ایران از سال آینده لغو خواهند شد. ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی، ذخایر نفت و گاز به ارزش ۳۵ تریلیون دلار و نیاز مبرم به نوسازی زیر ساخت‌های اقتصادی کشور برای شرکت‌های خارجی یک هدف ارزشمند است.

سفیر سوئیس در جلسه‌ای در شهر زوریخ سخنرانی می‌کرد که به ابتکار یک گروه بازرگانی خارجی این کشور برگزار شد. نمایندگان شرکت‌های بزرگ سوئیسی از جمله شرکت مهندسی‌ «ای بی‌بی»، بانک «یوبی‌اس» و شرکت‌ «آ گ» تولید کننده تجهیزات کشاورزی در این جلسه شرکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سال ۲۰۰۸ و اعمال اولین دور تحریم‌های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا علیه ایران، صادرات سوئیس به آن کشور تقریبا نصف شده و به رقم ۴۱۵ میلیون دلار در سال کاهش یافته است.

یکی از تجار سوئیسی شرکت کننده در جلسه گفت: «برای ما گشایش مجاری نقل و انتقال پول به ایران بسیار مهم است».

صاحب یک شرکت بسته بندی ایرانی نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «برای رونق اقتصادی ایران دسترسی به شبکه بانکی و مالی سوئیس حیاتی است. با توجه به ابعاد اقتصاد ایران همه در فکر توسعه فعالیت خود در آن کشور هستند. ولی یکی از مشکلات این است که شرکت‌های ایرانی در حال حاضر نقدینگی و یا امکان برقراری رابطه مالی با خارج را ندارند».

کار‌شناسان هشدار می‌دهند که ایران هنوز هم یک بازار پیچیده و دشوار است که در آن دیوانسالاری دست و پاگیر، پارتی بازی و اعمال نفوذ و تکثیر غیرقانونی کالا‌ها به شدت رواج دارد. در عین حال از نظر قانونی و امنیت سرمایه گذاری نیز هنوز غیرقابل پیش بینی است.

شریف نظام مافی رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت: «فساد مالی هنوز در حد غیرقابل تصوری ادامه دارد».

با این همه اکثر سخنرانان این جلسه، ایران را یک «بازار بکر» توصیف کرده که مصرف کنندگان متجددی دارد و برای تجارت با غرب آماده است.

علی امیری از شرکت مشاوره سرمایه گذاری‌ ای‌سی‌ال که روی سرمایه گذاری در ایران تمرکز دارد، خطاب به حاضران در این جلسه گفت: «شجاعت به خرج دهید. شما در کشورهای دشوارتری مثل عربستان سعودی، مصر، کویت، آفریقای جنوبی و نیجریه فعالیت کرده‌اید. در مقایسه با آن کشور‌ها فعالیت در ایران مثل آب خوردن است».

XS
SM
MD
LG