لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

سوئیس تحقیقات درباره جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران را متوقف کرد


نمایی از هتل ویلسون در شهر ژنو که بخشی از مذاکرات هسته‌ای ایران در این محل انجام شد.
نمایی از هتل ویلسون در شهر ژنو که بخشی از مذاکرات هسته‌ای ایران در این محل انجام شد.

مقام‌های سوئیسی می‌گویند تحقیقات ۱۸ ماهه درباره جاسوسی احتمالی سایبری از مذاکرات بین‌المللی پارسال درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام‌ها روز پنجشنبه ۱۳ آبان گفته‌اند که در این زمینه جرمی اتفاق افتاده است ولی کشف نکرده‌اند چه کسانی پشت این قضیه هستند.

دفتر میشائل لاوبر، دادستان کل سوئیس، در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات پس از آن آغاز شد که مقام‌های اطلاعاتی این کشور گزارش دادند ویروس آلوده‌ای «با هدف جاسوسی توسعه یافته است» برای اینکه اطلاعات رایانه‌های مستقر در هتل پرزیدنت ویلسون در ژنو را جمع‌آوری کند. بخشی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در این هتل انجام شد.

در این بیانیه گفته شده که شواهدی دال بر این جاسوسی اینترنتی وجود دارد ولی نمی‌تواند «مسوولیت را متوجه شخص خاصی کند».

شرکت حفاظت و امنیت رایانه‌ای «کاسپرسکی» روسیه خرداد ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که این جاسوس‌افزار را کشف کرده است و افزوده بود این نرم‌افزار آن قدر پیچیده است که تنها می‌تواند کار یک دولت باشد.

به گفته کاسپرسکی، جاسوس‌افزاری که هتل‌های محل مذاکرات را هدف قرار داده، نسخه بهبود یافته‌ای از ویروس «دوکو» است.

این شرکت افزوده بود: «به نظر بسیاری از کارشناسان، این ویروسی است که جاسوسان اسرائیلی از آن استفاده می‌کنند».

اسرائیل در آن زمان این خبر را تکذیب کرده بود.

سفارتخانه‌های ايران در وين و برن با ارسال يادداشت‌ رسمی جداگانه به وزارت امور خارجه اتريش و سوئيس، ضمن ابراز نگرانی نسبت به امنيت محل‌های برگزاری مذاکرات هسته‌ای ايران، از اين دولت‌ها خواسته‌ بودند تا نتايج تحقيقات خود را در اختيار ايران قرار دهند.

ایران به خاطر برنامه هسته‌ایش بارها هدف حملات اینترنتی از قبیل «استاکس نت»، «دوکو»، «فلیم» و «گائوس» قرار گرفته بود.

مراحل نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، پایتخت اتریش، دنبال شد که در تیرماه پارسال به توافق منجر شد و بر اساس آن، بسیاری از فعالیت‌های اتمی تهران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی تعطیل شد.

XS
SM
MD
LG