لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

انفجارهای حمص و دمشق دستکم ۵۰ کشته بر جای گذاشت


انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در روز سه شنبه، ۹ اردیبهشت، در منطقه‌ای تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه در شهر حمص، دستکم ۳۷ کشته بر جای گذاشت.

این دو انفجار ساعاتی پس از یکی از خونبار‌ترین حملات خمپاره‌ای به دمشق پایتخت سوریه روی داد که مسئولان دولتی می‌گویند، به مرگ دستکم ۱۴ نفر انجامیده است.

حملات یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که بشار اسد رییس جمهوری سوریه، نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است ۱۳ خرداد ماه برگزار شود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام مسئول در دولت سوریه گفته است که انفجارهای حمص در محلوه الزهره که اکثریت ساکنان آن علوی مذهب هستند روی داده است. بشار اسد از اقلیت علوی مذهب سوریه است.

این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، افزوده است که در پی انفجار دو خودروی بمبگذاری شده، دستکم ۳۶ نفر کشته و ۸۵ نفر دیگر، زخمی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده است که در انفجارهای حمص، دستکم ۳۷ نفر از جمله پنج کودک، کشته شده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه می‌گویند که پس از انفجار اول، مردم برای انتقال زخمی‌ها تجمع کرده بودند که انفجار دوم نزدیک آنها روی داد.

حمص زمانی پایگاه اصلی مخالفان اسد به شمار می‌آمد. اما عملیات نیروهای دولتی، حملات مستمر به مناطق تحت کنترل مخالفان و مخاصره آن‌ها باعث شد نیروهای مخالفان از بخش‌های زیادی از این شهر، عقب نشینی کنند.

ساعاتی پیش از این دو انفجار، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کردکه منطقه شیعه نشین شاغور در دمشق، هدف اصابت چهار خمپاره قرار گرفت. در این حمله، دستکم ۱۴ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، دو خمپاره به مجتمع آموزشی بدرالدین حسینی در این منطقه، اصابت کردند.

نیروهای دولتی سوریه در ماه‌های اخیر، مخالفان را از مناطقی در حومه دمشق دور کرده‌اند اما مخالفان سعی می‌کنند حملات خمپاره‌ای و موشکی خود را به دمشق، شدت بخشند.

از سوی دیگر، رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند که شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور به ۱۱ نفر رسید.

روز سه شنبه، چهار نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه به دادگاه عالی قانون اساسی این کشور مراجعه کردند.

بشار اسد رییس جمهوری کنونی همچنان برجسته‌ترین نامزد در میان افراد ثبت نام کننده است. باور‌ها بر این است که بشار اسد رقیبی جدی در میان دیگر نامزد‌ها نخواهد داشت.

دو تن از نامزد‌ها زن هستند. یک مسیحی هم میان ثبت نام کنندگان دیده می‌شود.

دادگاه عالی قانون اساسی سوریه قرار است اسامی واجدان شرایط برای مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید حمایت دستکم ۳۵ عضو پارلمان را داشته باشد و همچنین در ۱۰ سال اخیر، مقیم خارج از کشور نبوده نباشد.

اپوزیسیون سوریه با برگزاری انتخابات مخالف است. به گزارش خبرگزای رویترز، هادی البَحره عضو دفتر سیاسی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه گفته است که نظام اسد مشروعیت ندارد و بنابراین تمام اقدام‌هایش، نا‌مشروع است.

بخش‌هایی از سوریه همچنان در دست مخالفان اسد است. همچنین در بحران سه ساله این کشور، بیش از ۱۵۰هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG