لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

سوریه و روسیه شورشیان را به حمله «احتمالا شیمیایی» به حلب متهم کردند


شمار زخمی‌های یک حمله‌ احتمالا شیمیایی به مناطق مسکونی در شهر حلب سوریه که شامگاه شنبه سوم آذر بوقوع پیوست از یکصد تن فراتر رفت.

حکومت دمشق و هم‌پیمانانش می‌گویند که «تروریست‌ها» از ادلب این حمله را انجام دادند.

بنا به ادعای دولت دمشق و بر اساس بیانیه‌های روسیه، حمله شنبه شب با خمپاره‌های حاوی گاز کلر به سه منطقه مسکونی حلب صورت گرفت.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، شمار زخمی‌ها به ۱۰۷ تن افزایش یافته که شماری از آنها کودک هستند.

پخش گازهای سمی بعد از اصابت گلوله‌های جنگی به حلب موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم شد و حالت خفگی در آنها ایجاد کرد.

سوریه تاکید کرده که این رخداد «ثابت می‌کند که تروریست‌ها جنگ‌افزار شیمیایی دارند».

ژنرال ایگور کوناشنکف، یکی از فرماندهان ارشد ارتش روسیه، نیز گفت نشانه‌های ظاهری در زخمی‌ها و شواهد دیگر از محل بعد از حمله شنبه شب، تایید می‌کند که ‌حمله از نوع شیمیایی بوده و با خمپاره‌های حاوی گاز کلر انجام شده است.

ظاهر بطل، رئیس اتحادیه پزشکان حلب، تاکید کرد که هنوز ماهیت گازهای سمی به کار رفته در حملات مشخص نشده است.

دکتر بطل یادآور شد که از آغاز جنگ داخلی سوریه، این نخستین حمله با گاز شیمیایی به حلب است.

هیچ گروهی مسئولیت این اقدام جنگی را برعهده نگرفته اما سوریه و همچنین روسیه انگشت اتهام را متوجه شبه‌نظامیان «تحریر الشام» کردند.

بخشی از نیروهای «تحریر الشام» یا «جبهه النصره» پیشین، که زیر چتر القاعده محسوب می‌شوند، در استان ادلب مستقر هستند.

در ادلب که که جزو مناطق «کاهش درگیری‌ها» در سوریه محسوب می‌شود، در کنار نیروهای «تحریرالشام»، گروه‌های شورشی دیگر نیز مستقر هستند.

جنگ سوریه وارد هشتمین سال خود می‌شود و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.
جنگ سوریه وارد هشتمین سال خود می‌شود و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

شهریورماه امسال توافقی با میانجی‌گری روسیه و ترکیه بدست آمد که حفظ یک منطقه عاری از جنگ‌افزار میان خطوط مقدم استقرار شبه نظامیان را با نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد، در دو استان همجوار، حلب و حماء، توصیه می‌کرد تا از جان حدود سه میلیون تن غیرنظامی در این مناطق حفاظت شود.

از آنجا که ترکیه ضامن آتش‌بس بود، روسیه یکشنبه تاکید کرد که مسکو در این ارتباط با آنکارا که همچنان حامی برخی از گروه‌های شورشی ادلب است، در تماس خواهد بود و اطلاعات خود را با دولت ترکیه در میان خواهد گذاشت.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد که هواپیماهای نظامی این کشور روز یکشنبه در واکنش، به مقر شبه نظامیان ادلب حمله هوایی کرده، و اندکی پیش از بمباران نیز آن را به آگاهی ترکیه رسانده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان حکومت بشار اسد، که رخدادهای جنگ سوریه را رصد می‌کند، تایید کرد که بمب‌افکن‌های روسی برای نخستین بار در دو ماه اخیر، مناطق زیر کنترل شورشی‌های ادلب را هدف قرار دادند.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته هنوز زود است که منبع حمله شنبه شب را مشخص کرد.

جنگنده‌های ارتش سوریه نیز پس از حمله به حلب، به مناطقی از جمله در روستای جرناز در شمال غربی ادلب حمله بردند، که به گزارش خبرگزاری‌ها، به کشته شدن دو زن و هفت کودک منجر شد. سه هفته پیش نیز در حمله نیروهای اسد به این مناطق، پنج غیرنظامی دیگر کشته شدند.

واکنش ایران

رخدادهای حلب واکنش ایران که هم‌پیمان مهم منطقه‌ای دیگر سوریه است، را بدنبال آورد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از کشورهای غربی انتقاد کرد که «حمله شیمیایی به دست مخالفان دولت سوریه» را محکوم نکرده‌اند.

آقای ظریف در حساب توییترش، سکوت غربی‌ها در خصوص این حمله را با سکوت آنها در زمان حمله شیمیایی حکومت صدام حسین به ایران مقایسه کرد.

وی نوشت: «هنگامی که صدام از این جنگ‌افزار علیه ایران استفاده کرد، خودشان را به ندیدن زدند و زمانی که به دشمن آنها مبدل شد، برای نابودی سلاح‌های شیمیایی‌اش جنگ راه انداختند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز با محکوم کردن حمله به مناطق مسکونی حلب، آن را «اقدامی غیر انسانی» و «پلید» نامید.

حمله ظاهرا شیمیایی به حلب در حالی است که در طول جنگ سوریه ، بارها شورشی‌ها بودند که حکومت اسد را به کاربرد گاز شیمیایی متهم می‌کردند.

دولت اسد از جمله متهم به حمله با گاز سارین در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به غیرنظامیان بود؛ حمله با گاز شیمیایی در بهار ۲۰۱۷ به منطقه خان شیخون نیز به حکومت اسد نسبت داده شد؛ جایی که بیش از یکصد کشته برجای نهاد.

دولت دونالد ترامپ در پی رخداد خان شیخون، به یک رشته حملات نظامی محدود علیه هدف‌های وابسته به حکومت دمشق اقدام کرد.

جنگ سوریه که به زودی وارد هشتمین سال خود می‌شود، تا کنون دستکم ۴۰۰ هزار کشته و صدها هزار زخمی برجای نهاده و ۱۱ میلیون تن را بی‌خانمان کرده است.

حمله ظاهرا شیمیایی به مناطق مسکونی حلب و واکنش نظامی روسیه به آن با دوره‌ای از آرامش نسبی مصادف شده که با پیروزی‌های چشمگیر حکومت سوریه، قرار بود تبادل اسرا میان نیروهای حکومت سوریه و شورشی‌ها شتاب گیرد تا شبه‌نظامیان از ادلب به نقاط دیگر منتقل شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG