لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

سوریه: اسرائیل به یک پایگاه نظامی در حومه دمشق حمله کرده است


وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل بامداد روز سه‌شنبه ۱۹ دی با انجام سه حمله هوایی و موشکی یک پایگاه نظامی ارتش این کشور را در حومه دمشق هدف قرار داد.

اسرائیل در این زمینه سکوت کرده اما به گفته رسانه‌های این کشور، اسرائیل آگاه شده که بشار اسد با پیشنهادهای نظامی ایران در مورد سوریه مخالفت کرده است.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، اسرائیل تازه‌ترین حملات خود علیه این کشور را بامداد سه‌شنبه در سه نوبت؛ در ساعات دو و ۴۰ دقیقه، سه و چهار دقیقه و چهار و ۱۵ دقیقه بامداد (به وقت محلی) انجام داد.

بر اساس بیانیه فرماندهی کل ارتش سوریه، حملات اسرائیل با شلیک موشک از جنگنده‌هایش از آسمان لبنان آغاز شد؛ در حمله دوم، اسرائیل اقدام به شلیک موشک از بخش اشغالی جولان کرد و در حمله سوم نیز چهار موشک زمین به زمین از منطقه طبریه در شمال اسرائیل به سوی یک پایگاه نظامی سوری در منطقه القطیفه در ریف دمشق شلیک شد.

وزارت دفاع سوریه تایید کرده است که به پایگاه هدف واقع شده، «خسارات مادی» وارد شده اما به شمار تلفات و آسیب جانی احتمالی اشاره‌ای نکرده است.

بر اساس این گزارش، ارتش سوریه نیز با استفاده از پدافند هوایی، ضمن ردگیری یکی از جنگنده‌ها به آن «آسیب رساند» و همچنین دو موشک شلیک شده از مبدا جولان را «منهدم کرد».

سوریه این تعرض اسرائیل را برای «بالا بردن روحیه به گروه‌های تروریستی» که «در برابر پیروزی چشمگیر اخیر ارتش سوریه در استان ادلب تضعیف شده‌اند» دانست و افزود «مسئولیت کامل این تجاوز و پیامدهای آن بر عهده اسرائیل است».

وزارت دفاع سوریه درباره تکرار این تجاوزات به اسرائیل هشدار داده است.

رسانه‌های همسو با حکومت بشار اسد در سوریه ماه گذشته نیز از حمله دیگری از سوی اسرائیل به منطقه جمرایا در غرب دمشق خبر دادند؛ چند روز پیش از آن نیز رسانه‌های عربی منطقه گزارش دادند که اسرائیل یک پایگاه نظامی در حال تکمیل از سوی ایران در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی دمشق را هدف قرار داد.

اسرائیل در برابر حملات جدید منتسب به این کشور در بامداد سه‌شنبه سکوت کرده است اما رسانه‌های اسرائیل پیش از انتشار بیانیه وزارت دفاع سوریه، به نقل از منابع رسانه‌ای منطقه، اخبار این حملات را به گستردگی بازتاب دادند.

دو روز پیش از حملات جدید منتسب به اسرائیل، رسانه‌های این کشور از برگزاری نشست ویژه دولت برای بررسی راهکارهای مقابله با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» خبر داده بودند.

یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل در گفت‌و‌گویی با پایگاه خبری وای. نت در مورد نشست کابینه امنیتی- سیاسی این کشور که با حضور وزیران پست‌های حساس و سران نهادهای اطلاعاتی و نظامی برگزار شد، گفته بود: «مخالفت ما با حضور نظامی ایران در سوریه یک راز نیست و اسرائیل با تلاش‌هایی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در صدر آن قرار دارد، به اقدامات پیشگیرانه لازم در این خصوص دست می‌زند».

همزمان، وای. نت نوشته بود، بر اساس مجموعه گزارش‌های اطلاعاتی و نظامی که به آگاهی دولت اسرائیل رسیده است، بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه با پیشنهادهای ایران برای ایجاد پایگاه هوایی و دریایی، استقرار سامانه‌های موشکی و نیز پایگاه اطلاعاتی در سوریه مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش، این پیشنهادهای ایران در جریان سفر اخیر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به سوریه مطرح شد اما بشار اسد برای اینکه بهانه بیشتری به اسرائیل برای گسترش حملات به سوریه ندهد، آن را رد کرد.

به نوشته وای. نت، پیش از رد پیشنهادهای ایران از سوی بشار اسد، روسیه نیز که در سوریه حضور نظامی دارد، با حضور نظامی ایران در طرطوس سوریه مخالفت کرده بود.

سوریه هفت سال بعد از جنگ داخلی پرتلفات و ویرانگر، ظاهرا در دوره اخیر به آرامش نسبی رسیده است، هرچند که نبرد میان ارتش این کشور با گروه‌های مسلح جنگجو در بخش‌هایی، از جمله در نزدیکی مرز‌هایش با اسرائیل در جریان است.

اسرائیل تایید می‌کند که ارتش سوریه به تازگی در تسلط بر نواحی نزدیک به مرز با این کشور پیروزی زیادی در برابر جنگجویان باقیمانده در منطقه بدست آورده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل/ف. ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG