لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

نیروهای دولتی سوریه بار دیگر شهر باستانی پالمیرا را به تصرف خود در آوردند


رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند نیروهای ارتش این کشور که در ماه دسامبر کنترل شهر باستانی پالمیرا را از دست دادند روز پنجشنبه ۱۲ اسفند توانستند یک بار دیگر وارد این شهر شوند.

خبرگزاری دولتی سانا گزارش داد نیروهای دولتی سوریه حوالی ظهر وارد بخش‌های باستانی پالمیرا شدند که در فهرست میراث جهانی یونسکو است. پس از آن نیز وارد شهر شده و از قرار معلوم با به دست گرفتن کنترل شهر پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» را مجبور به فرار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مواضع دفاعی پیکارجویان در اطراف پالمیرا از روز یکشنبه به شدت تضعيف شد و نیروهای دولتی سوریه روز سه‌شنبه به حومه شهر رسیدند.

شبکه خبررسانی که توسط فعالان محلی در پالمیرا فعالیت می‌کند گفت نیروهای سوری در طول روز و همزمان با تهاجم خود شهر را زیر آتش توپخانه گرفته و بمباران کردند.

این دومین کارزار نیروهای دولتی سوریه برای بازپس گرفتن شهر پالمیرا است. آنها در مارس پارسال این شهر را از پیکارجویان باز پس گرفته ولی ده ماه بعد آن را از دست دادند.

پالمیرا قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه یکی از جاذبه‌های مهم جهانگردی این کشور بود و هر ساله هزاران بازدید کننده داشت.

محمد حمصی مدیر شبکه خبررسانی فعالان شهر پالمیرا می‌گوید که این منطقه اکنون به یک کویر بدل شده است. به گفته او، پیکارجویان «خلافت اسلامی» آخرین گروه از خانواده‌های خود را روز یکشنبه از این شهر تخلیه کردند.

به گزارش رسانه‌های وابسته به گروه حزب‌الله لبنان، در عملیات تصرف پالمیرا ارتش سوریه از حمایت پیکارجویان حزب‌الله و حمایت هوایی روسیه برخوردار بوده است.

این رویداد همزمان با ادامه گفت‌وگوهای صلح در ژنو رخ می‌دهد که پیشرفت مهمی نداشته است. دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان پس از حدود یک هفته مذاکره در آخرین دور گفت‌وگو روی دستور کار قابل حصولی یعنی مشخص کردن تاریخ دور بعدی مذاکرات تمرکز کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: «همه طرف‌ها پذیرفته‌اند در مذاکرات موازی حول چندین موضوع گفت‌وگو کنند و به درخواست حکومت سوریه، موضوع تروریسم هم به مباحث اضافه شده است».

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید در رویداد دیگری وزیر خارجه ترکیه گفت پس از آزادسازی شهر الباب در شمال سوریه، نیروهای ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن در گام بعد برای تصرف منبج حرکت خواهند کرد که در کنترل نیروهای کرد سوریه و مورد حمایت آمریکاست.

آنکارا کردهای سوریه را مثل گروه‌های مسلح کرد در ترکیه تروریست می‌داند. مولود چاووش اوغلو هشدار داد ترکیه در حمله به این گروه‌ها ترديد نخواهد کرد و یک بار دیگر از دولت آمریکا خواست از گروه‌های کرد حمایت نکند.

اما به نظر می‌رسد تنش و احتمال بروز درگیری بین گروه‌های کرد و گروه‌های مورد حمایت ترکیه فعلا کاهش یافته است.

یک واحد از نیروی دمکراتیک سوریه به نام شورای نظامی منبج که بخش اعظم آن شبه نظامیان کرد هستند، امروز اعلام کرد با میانجی‌گری روسیه توانسته‌اند با گروه‌های مورد حمایت ترکیه به توافق برسند.

طبق این توافق، هر دو طرف از خطوط جبهه نزدیک رودخانه فرات عقب‌نشینی می‌کنند، نیروهای دولتی سوریه وارد این مناطق شده و در عمل یک منطقه حائل بین دو گروه ایجاد می‌شود.

اما وزیر خارجه ترکیه چنین توافقی را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG