لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

جلال طالبانی از رهبران کرد و رییس‌جمهوری پیشین عراق درگذشت


جلال طالبانی هنگام مرگ ۸۳ سال داشت.
جلال طالبانی هنگام مرگ ۸۳ سال داشت.

تلویزیونی دولتی عراق اعلام کرد که جلال طالبانی از رهبران کردها و رییس جمهوری پیشین این کشور روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای طالبانی در سال ۲۰۱۴ و در پی معالجات طولانی ناشی از سکته‌ مغزی در سال ۲۰۱۲ از مقام خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش تلویزیون کردی «رودا» مستقر در اربیل، آقای طالبانی در بیمارستانی در شهر برلین آلمان درگذشت. وی مرتبا برای درمان از سال ۲۰۱۲ به این کشور سفر می‌کرد ولی وضعیت سلامتی‌اش در روز سه‌شنبه رو به وخامت گذاشت که منجر به فوت او شد.

رییس‌جمهوری پیشین عراق سال‌ها بود که از مشکلات جسمی و برخی بیماری‌ها رنج می‌برد. او در سال ۲۰۰۸ تحت عمل جراحی قلب در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و پس از آن برای ادامه مداوا، به اردن رفت.

آقای طالبانی در سال ۱۹۳۳ درر نزدیکی اربیل، شهری که هم اکنون مقر اقلیم کردستان عراق است، به دنیا آمد. او نخستین رییس‌جمهوری غیرعرب عراق بود که در سال ۲۰۰۵ و دو سال پس از سقوط حکومت صدام حسین به این مقام انتخاب شد.

این شخصیت برجسته کرد بیشتر عمر خود را صرف مبارزه چریکی با رژیم صدام حسین کرد و رهبر «اتحادیه میهنی کردستان» بود.

آقای طالبانی نخستین مقام عراقی بود که اواخر سال ۲۰۰۳ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا خبر بازداشت صدام حسین را اعلام کرد.

مرگ وی یک هفته پس از برگزاری همه‌پرسی پر سروصدای استقلال کردستان رخ می‌دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم

همسر آقای طالبانی و همراه مبارزات سیاسی او و همچنین اتحادیه میهنی کردستان تنها به حمایت از این همه‌پرسی اکتفاء کردند که در نتیجه آن، بیش از ۹۲ درصد به جدایی از عراق رای دادند.

اتحادیه میهنی کردستان برخلاف مسعود بارزانی به طور سنتی مناسبات حسنه‌ای با ایران و گروه‌های شیعه مورد حمایت تهران دارد که هم اکنون قدرت را در بغداد در دست دارند.

دولت عراق، ترکیه و ایران شدیدا با همه‌پرسی استقلال کردستان مخالفت کرده‌اند.

هم اکنون، فواد معصوم، دیگر عضو اتحادیه میهنی کردستان مقام ریاست‌جمهوری عراق را به عهده دارد. بر اساس نظام تقسیم قدرت در عراق، رییس‌جمهوری باید کرد، نخست‌وزیر باید شیعه و رییس مجلس باید سنی باشد. با این حال، قدرت اصلی در دست نخست‌وزیر است.

قباد، یکی از پسران آقای طالبانی، هم اکنون معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق است.

XS
SM
MD
LG