لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

محمد طلايی: اعلام مصدوميت برای کشتی نگرفتن با اسرائيل را نپذيرفتند


سرمربی تيم ملی کشتی آزاد جوانان می‌گويد فدراسيون جهانی کشتی قصد داشته تيم ايران را از ادامه حضور در مسابقات ۲۰۱۳ جوانان جهان محروم کند اما «رايزنی زياد» باعث شده به محروميت کشتی‌گيران بسنده کنند.

برخلاف مسابقات پيشين که صحت گواهی پزشکی مبنی بر دل درد ناگهانی يا آپانديس، مورد تاييد فدراسيون جهانی بود، اين بار از تاييد گواهی غير واقعی خودداری شده. رافائل مارتينتی رييس قبلی فدراسيون جهانی کشتی، هر بار ايرانی‌ها از انجام مسابقه با نمايندگان اسرائيل خودداری می‌کردند، تهديد به محروميت و حذف تيم ايران می‌کرد.

تهديدهای مارتينتی هرگز عملی نشد و گواهی پزشکی دروغين کشتی‌گيران ايرانی همواره مورد تاييد فيلا بود. اما اين اقدام جديد فدراسيون جهانی کشتی در دوران رياست نناد لالوويچ اتفاق افتاده و نشان از قاطعيت اين ارگان در ممانعت از ورود مسائل سياسی به عرصه ورزش دارد.

طبق گفته محمد طلايی در مصاحبه با ايسنا، کميته پزشکی مسابقات اعلام کرد چون دو بار در رقابت‌های کشتی فرنگی، گواهی پزشکی نمايندگان ايران را تاييد کرده، برای فرد سوم که عليرضا کريمی بود، فقط «در صورتی که دستش قطع شود گواهی می‌دهند او مصدوم است!»

در اين مسابقات، مصطفی صالحی‌زاده در ۹۶ کيلوگرم کشتی فرنگی، در مرحله يک چهارم مقابل نائور گوريلاشويلی روی تشک نرفت. در مسابقه رده‌بندی ۵۵ کيلوگرم کشتی فرنگی هم مصطفی بهزادی مقدم با آندری ساريوک کشتی نگرفت تا مدال برنز نصيب اين فرنگی‌کار اسرائيلی شود.

عليرضا کريمی ملی‌پوش ۸۴ کيلوگرم کشتی آزاد در نيمه نهايی مقابل آبراهام برنشتاين حاضر نشد و حريف اسرائيلی بدون دردسر راهی فينال شد تا به مدال نقره برسد. برنشتاين در مسابقات جهانی بزرگسالان هم حضور خواهد يافت و احتمال برخورد او در جدول با احسان لشگری منتفی نيست.

برای هرسه ورزشکار جوان ايرانی در بلغارستان، ضمن اعلام مصدوميت، گواهی پزشکی ارائه شده و در محل مسابقات مانند رقابت‌های پيشين، بحث حمايت از فلسطين مطرح نبوده.

با وجود این، سازمان بسيج ورزشکاران با صدور اطلاعيه‌ای، اقدام هر سه نفر را جوانمردانه دانسته زيرا موجب غرور و عزت ورزشکاران ايران و فلسطين شده‌اند. در اين اطلاعيه با اشاره به سه کشتی‌گير ايرانی آمده است، آنها «پيروزی در ميدان را فدای آرمان‌های انقلاب اسلامی نمودند و مردم مظلوم فلسطين هرگز خاطره اين فداکاری بزرگ را از ياد نخواهد برد. نام ايشان در دفتر حاميان آن سرزمين جاودانه خواهد ماند.»

چنين استقبالی از سوی سازمان بسيج، مانع از طرح نگرانی‌های محمد طلايی نيست. او می‌گويد مسئولان فيلا اعلام کرده‌اند که ايران با اين شرايط در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ بزرگسالان با مشکل روبرو خواهد شد.

محمد طلايی درباره رويارو نشدن کشتی‌گير ۸۴ کيلوگرم ايران با رقيب اسرائيلی گفته است: «عليرضا کريمی مرد طلايی تيم من است. می‌توانست به راحتی صاحب گردن آويز طلا شود. تلاش ما برای موافقت با گواهی پزشکی به نتيجه نرسيد و تنها توانستيم با رايزنی بسيار زياد، تيم را در رقابت‌ها حفظ کنيم.»

طلايی با اشاره به اينکه «دفاع از ارزش‌های نظام مهم‌تر از سکوی نايب قهرمانی است»، می‌گويد: کريمی آينده‌دار است و اميدوارم مسئولان به نحوی شايسته از اين «جوانمرد ورزش پهلوانی کشتی» قدردانی کنند.

او همچنين ابراز اميدواری کرده با تشکيل دولت جديد، نگاه دولت نسبت به کشتی تغيير کند تا تيم‌های ملی ايران بدون امکانات و شرکت نداشتن در رقابت‌های بين‌المللی، راهی مسابقات جهانی نشوند.
XS
SM
MD
LG