لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

انتشار «بوی بد» در سطح شهر تهران؛ رسانه‌های ایران ضدونقیض گزارش می‌دهند


رسانه‌های ایران روز چهارشنبه ۱۱ دی از انتشار «بوی بد» در نقاط مختلف تهران خبر دادند ولی به رغم گذشت ساعت‌ها از این اتفاق هنوز علت آن مشخص نیست و گزارش‌های ضدونقیضی منتشر می‌شود.

در حالی که گزارش‌های اولیه حاکی از «ترکیدگی شبکه فاضلاب» در میدان انقلاب تهران و انتشار بوی بد ناشی از آن بود ولی بعد اخباری مبنی بر احتمال نشات گرفتن آن از پالایشگاه تهران و گاز شهری منتشر شد که همه آنها تکذیب شدند.

روابط عمومی فاضلاب تهران در همین رابطه اعلام کرد تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب اعلام نشده و با توجه به شیب‌دار بودن کانال‌های فاضلاب اگر ترکیدگی روی داده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد در حالی که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

احمد صادقی، سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هم گفت: براساس گزارش آبفا، شرکت گاز و پالایشگاه تهران هیچ حادثه‌ای در تاسیسات این نهادها رخ نداده است.

در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته می‌شود که احتمالا این بو ناشی از زباله باشد.

طیبه سیاوشی نماینده مجلس در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفته است: «مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران گفتند از ساعت ۴ بعد از ظهر در حال بررسی مناطق مختلف هستند. آن‌ها می‌گویند آنچه احساس می‌شود بوی گوگرد نیست، بلکه بویی شبیه آمونیاک است که مشابه آن در مرکز دپوی زباله کهریزک به مشام می‌رسد».

مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی، هم گفته که به نظر می‌رسد انتشار این بو «ناشی از زباله باشد».

آقای زارع در خصوص اینکه بوی منتشر شده ناشی از فعال‌شدن آتشفشان دماوند است، تاکید کرد: «من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد».

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس، روایت دیگری بیان کرده و گفته که منشاء این بو، «ایستگاه متروی ملت است».

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از اعزام تیم‌های بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقاط مشکوک به منشا بوی نامطبوع در تهران خبر داد و گفت تاکنون هیچ مورد ناشی از مسمومیت بر اثر استنشاق این بو به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر گزارش داده که برای بررسی این موضوع جلسه در استانداری تهران تشکیل شده است و «گشت‌های ویژه» در حال تلاش برای شناسایی منشاء بوی نامطبوع در پایتخت هستند.

در آخرین خبری که در این زمینه منتشر شده است، اظهارات رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که گفته است: «در حال حاضر این بو در هیچ نقطه از تهران دیگر به مشام نمی‌رسد و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد».

با این حال، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده که به دنبال این اتفاق، میزان آلاینده‌ها در تهران به طرز ناگهانی افزایش یافته است.

وی با استناد به اطلاعات مرکز سنجش آلودگی هوا افزود: خبرها حاکی از آن است که میزان آلاینده‌ها تا ۴۰ درصد بالا رفته است.

به رغم همه گزارش‌ها درباره انتشار بوی بد در پایتخت، غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است: «از نظر فرمانداری تهران اخبار منتشر شده در خصوص انتشار بوی نامطبوع، چندان صحیح نیست و از نظر ما چیز خاصی وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG