لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

ارزش سهام در بورس اوراق بهادار تهران دو هزار واحد سقوط کرد


گزارش‌های رسیده حاکی است که ارزش سهام بورس تهران در روز دوشنبه ۲۶ آذرماه حدود دو هزار واحد افت کرد.

بر اساس آمارهای سایت رسمی بورس تهران، ارزش شاخص کل سهام در روز دوشنبه به ۱۵۹ هزار و ۷۵۰ واحد رسید که نسبت به روز گذشته هزار و ۹۵۸ واحد، معادل ۱.۲ درصد سقوط کرده است.

این رقم نسبت به روز مشابه ماه گذشته افتی ۱۳ درصدی و نسبت به اوایل مهرماه افتی ۱۸ درصدی داشته است.

جزئیات آمارهای بورس تهران نشان می‌دهد که بیشترین افت ارزش مربوط به شرکت ذوب آهن اصفهان بوده است. دیگر شرکت‌هایی که افت سهام آنها بر شاخص کل تاثیر منفی داشته، عمدتا پتروشیمی‌ها هستند.

نیمی از تولیدات شرکت ذوب آهن اصفهان صادر می‌شود و بنا به گزارش رسمی تارنمای شرکت، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که در هشت ماهه سال ۹۷ این شرکت ۶۶۲ هزار تن صادرات داشته است.

اما ۱۶ آذرماه احمد دنیا نور عضو انجمن فولاد ایران اعلام کرد که اتحادیه اروپا از تمدید قرارداد خرید فولاد از ایران تا زمان روشن شدن وضعیت سازوکار ویژه خودداری کرده است. اروپا اصلی‌ترین مقصد صادراتی آهن و فولاد ایران است.

دیگر شرکت‌های عمده‌ای که با افت ارزش سهام مواجه شده‌اند، بیشتر پتروشیمی‌ها هستند. قیمت نفت خام طی یک و نیم ماه گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که به نوبه خود، قیمت کالاهای پتروشیمی را در بازارهای جهانی کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، طی این مدت ارزش دلار نسبت به ریال تقریبا ثابت مانده بود و اخیرا شاهد روند کاهشی بوده است که خود عاملی بر افت بیشتر درآمدهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی است.

ابتدای سال جاری شاخص بورس حدود ۹۳ هزار واحد بود اما بنا به دلایلی، این شاخص در اوایل مهرماه به بالای ۱۹۵ هزار واحد رسید و سپس دچار سقوط ناگهانی شد.

از جمله دلایل افزایش شاخص بورس در از ابتدای سال تا مهرماه افت ارزش ریال بود. به این معنی که شرکت‌های عمده بورس که صادرات‌محور هستند، مانند شرکت‌های پتروشیمی و فولاد، به دلیل افت ارزش ریال شاهد افزایش چشمگیر درآمدهای ریالی خود و در نتیجه افزایش ارزش سهام آنها در بورس بودند.

از سوی دیگر، طی نیمه اول سال بهای ارز با آهنگ بسیار بالایی در مقابل ریال بالا رفت و بسیاری از صاحبان سرمایه با عجله به بازار بورس روی آوردند تا جلو بی‌ارزش شدن دارایی‌های نقدی خود را بگیرند.

منابع: بورس تهران، شرکت ذوب آهن اصفهان، رادیو فردا/ د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG