لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

مترو تهران دست از سر «تئاتر شهر» بر نمی دارد


ساخت و ساز ديگری در محوطه تئاتر شهر. مهمترين مرکز هنرهای نمايشی در ايران. اين بار شرکت بهره برداری مترو اقدام به حفر گودالی به عمق حدود ده متر و احداث دو سازه در محوطه مقابل تئاتر شهر کرده است.

محوطه ای که پيش از اين هم برای احداث ايستگاه مترو، شاهد ساخت و ساز و کم شدن وسعت اش بوده است.

خبرگزاری ايلنا گزارش داده که اقدام جديد شرکت مترو، حريم منظری مجموعه تئاتر شهر را بيش از پيش کور کرده است.

ظاهرا اين ساخت و ساز تازه بدون هماهنگی با مديران هنری وزارت ارشاد انجام شده، آن چنان که محمد حسينی، وزير ارشاد ايران گفته که هنوز اطلاع دقيقی درباره اين اقدام شرکت مترو ندارد و آن را با شهردار تهران در ميان خواهد گذاشت.

صادق موسوی، ریيس مجموعه تئاتر شهر هم از اين ساخت و ساز تازه اظهار بی اطلاعی کرده و گفته که نمی داند ماجرای ساخت اين سازه جديد چيست؟

اين نخستين بار نيست که شرکت مترو اقدام به ساخت و ساز در محوطه مقابل تئاتر شهر می کند.

نخستين بار که اين شرکت بخش قابل توجهی از فضای مقابل تئاتر شهر را برای احداث ايستگاه، حصارکشی و مسدود کرد، اعتراض های زيادی از سوی جامعه هنری ايران به اين اقدام صورت گرفت.

اعتراض هايی که نهايتا، به قول مديران مترو برای نامگذاری ايستگاه به نام تئاتر شهر، و به حداقل رساندن ساخت و سازها منتهی شد.

هر چند که نهايتا هم تنها يکی از ورودی های ايستگاه مقابل تئاتر شهر به نام اين مجموعه نامگذاری شد و کل ايستگاه «چهار راه وليعصر» نام گرفت.

علاوه بر محوطه تئاتر شهر، فضای پشت و پارکينگ اين مرکز اصلی نمايشی ايران نيز از سال ها پيش برای احداث يک مرکز فرهنگی و مذهبی در حال ساخت است که پی برداری های آن باعث آسيب های قابل توجه به تعدادی از تالارهای نمايشی تئاتر شهر شده است.

خردادماه امسال نيز خبرگزاری مهر از به سرقت رفتن بخشی از کاشی های نمای بيرونی تئاتر شهر خبر داده بود.

به نظر می رسد حتی ثبت مجموعه تئاتر شهر در فهرست آثار ملی هم نتوانسته اين مجموعه را از آسيب های مختلف مصون بدارد.

در اين ميان همزمان با گلايه شديد معاون هنری وزير ارشاد از ادامه ساخت و سازها در محوطه اطراف تئاتر شهر، محمد حسينی، وزير ارشاد درباره ساخت و سازهای جديد گفته که جای نگرانی وجود ندارد و مشکل پيش آمده با مذاکره حل خواهد شد.
XS
SM
MD
LG