لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

تلگرام با ثبت شرکت در روسیه توافق کرد «ولی اطلاعات کاربران را نخواهد داد»


پاول دورف، موسس اپلیکشن تلگرام، روز چهارشنبه هفتم تیرماه پس از اعمال فشار طولانی دولت روسیه، با ثبت این شرکت در آن کشور توافق کرد ولی گفت که تلگرام اطلاعات خصوصی کاربران را به هیچ‌کس نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات دولت روسیه از مدتها پیش این شرکت را تحت فشار قرار داده و می‌گويند تروریست‌ها برای انجام یک حمله تروریستی مرگبار از نرم‌افزار پیام‌رسانی تلگرام استفاده کرده‌اند. نهاد مسئول نظارت بر ارتباطات در روسیه هشدار داده بود که اگر تلگرام اطلاعات لازم برای ثبت این شبکه پیام‌رسانی را در اختیار نهادهای مسئول قرار ندهد، آن را مسدود خواهد کرد.

تلگرام پس از ثبت در روسیه موظف خواهد شد اطلاعات مربوط به کاربران این شبکه در روسیه را در سرورهای خود جمع‌آوری کند و در صورت تقاضای نهادهای دولتی این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهد.

پاول دورف روز چهارشنبه در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت او با ثبت این شرکت در روسیه و دادن اطلاعات کلی در مورد فعالیت‌های آن مخالفتی ندارد ولی به هیچ وجه حاضر نیست حریم خصوصی کاربران این شبکه را به خطر بیاندازد.

او در بخشی از این مطلب نوشت: «ما قوانینی که با سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران و یا اطلاعات و زندگی خصوصی مردم در تضاد باشند را اجرا نخواهیم کرد».

نهادهای امنیتی روسیه روز دوشنبه گفتند تروریست‌ها برای انجام حملات خود در خاک این کشور از شبکه پیام‌رسانی تلگرام استفاده کرده‌اند. پیشتر نیز برخی دیگر از نهادهای دولتی این کشور، تلگرام را به نقض قوانین ارتباطات روسیه متهم کرده بودند.

روس کومنادزور، نهاد مسئول نظارت بر ارتباطات روسیه، روز جمعه تهدید کرده بود که اگر تلگرام اطلاعات مربوط به شرکت صاحب این شبکه را برای ثبت در روسیه در اختیار نهادهای مسئول قرار ندهد این شبکه مسدود خواهد شد. به گفته این نهاد، تلگرام تا آن زمان از اجرای این کار سر باز زده بود.

اداره امنیت فدرال روسیه نيز روز دوشنبه به این فشار‌ها افزود و در بیانیه‌ای گفت تلگرام «به تروریست‌ها امکان داده که یک چت روم مخفیانه با ضريب بالایی از رمز‌نویسی خلق کنند».

این نهاد افزود یک بمبگذار انتحاری که با منفجر کردن خود در ایستگاه متروی شهر سنت پترزبورگ در روز سوم آوریل امسال باعث کشته شدن ۱۵ نفر شد برای برنامه‌ریزی و اجرای این حمله با همدستان خود از تلگرام استفاده کرده بود.

به گفته این نهاد، تلگرام بیش از هر شبکه اجتماعی و پیام‌رسانی دیگر در روسیه توسط تروریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موسس تلگرام روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت نهاد مسئول نظارت بر ارتباطات در روسیه از این شرکت خواسته است که برای دستگیری تروریست‌ها کلید دسترسی به پیام‌های رمز نویسی شده کاربران را در اختیار نهادهای امنتی قرار دهد.

آقای دورف افزود این درخواست با قانون اساسی که حق مکاتبه خصوصی و محرمانه بین افراد را محترم می‌شمرد در تناقض بوده و در عین حال از نظر فنی غیرممکن است.

به گفته او، اگر دولت روسیه تلگرام را مسدود کند تروریست‌ها از سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانی استفاده خواهند کرد که در آنها نیز تمامی پیام‌های کاربران رمزنویسی می‌شود.

آقای دورف افزود: «اگر شما می‌خواهید با مسدود کردن، تروریسم را شکست دهید باید کل شبکه اینترنت را مسدود کنید».

XS
SM
MD
LG