لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

برخی از مدیران کانال‌های تلگرامی پس از ۱۰۰ روز بازداشت «اعتصاب غذا کردند»


سایت کلمه خبر داد که تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان، پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت، در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده و وضعیت خود اعتصاب غذا کرده‌اند.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد این سایت نزدیک به میرحسین موسوی، این زندانیان در تماس با خانواده‌های‌شان گفته‌اند که در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده و وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیما کشوری، سعیدنقدی، سبحان جعفری‌تاش، جواد جمشیدی، مجتبی باقری و علی احمدنیا از جمله زندانیانی هستند که اعتصاب غذا کرده‌اند.

این مدیران کانال‌های تلگرامی اسفندماه پارسال بازداشت شدند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۱۰ خرداد خبر داده بود که برای هشت نفر از این افراد کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است.

یک روز پیش از این سخنان، ۳۰ نماینده مجلس در سوالی از وزیر اطلاعات خواسته بودند، گزارشی از وضعیت بازداشت‌شدگان، علت بازداشت، روند رسیدگی به اتهام آنها، علت ادامه بازداشت و بلاتکلیفی آنها ارائه کند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، روز ۲۱ فروردین ضمن انتقاد از بازداشت مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت تهدید کرده بود که گزارش وزارت اطلاعات در این باره را منتشر خواهد کرد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیز اعلام کرده که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است.

در مقابل، سخنگوی قوه قضائیه ایران در واکنش به این سخنان گفت که در این پرونده «مطالبی در مورد خود وزیر اطلاعات مطرح است» و او نمی‌تواند درباره این پرونده گزارش تهیه کند.

همان روز محمود علوی، وزیر اطلاعات، به این گفته این طور پاسخ داد: «برای ادمین‌ها جرمی نمی‌شناسم که شریک آنها باشم، گویا آنها شریک جرم بنده هستند. دفاع از دولت، جرم کوچکی نیست».

پس از آن نیز محمود نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که یکی از افراد بازداشت شده، ادمین کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بوده است.

به جز مدیران کانال‌های تلگرامی، شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی و همچنین رامین کریمیان، پژوهشگر و مترجم، بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ها، مراد ثقفی آزاد شده است، هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی زندانی هستند، اما از وضعیت رامین کریمیان گزارشی منتشر نشده است.

روز سه‌شنبه همچنین سعید سیف مدیرمسئول سایت «دیده‌بان ایران» خبر داد که عسل اسماعیل‌زاده، همسرش که عکاس خبری است، بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی گفت: «با وجود آن‌که متهم پرونده خودم بودم، اما روز گذشته هنگامی که به‌همراه همسرم به دادسرا مراجعه کردیم، قاضی پرونده دستور بازداشت همسرم را صادر کرد».

آقای سیف توضیحات بیشتری درباره دلایل بازداشت همسرش بیان نکرده است.

XS
SM
MD
LG