لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

پلیس تایلند: زن عربستانی متقاضی پناهندگی را اخراج نمی‌کنیم


رهف محمد القنون در مدتی که در اتاق هتل پناه گرفته بود در شبکه‌های اجتماعی تقاضای کمک می‌کرد.
رهف محمد القنون در مدتی که در اتاق هتل پناه گرفته بود در شبکه‌های اجتماعی تقاضای کمک می‌کرد.

رئیس پلیس مهاجرت تایلند روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه گفت زن سعودی ۱۸ ساله‌ای را که در مسیر پرواز به استرالیا در بانکوک متوقف شده است بر خلاف میل او به هیچ کشوری مسترد نخواهد کرد.

این زن به نام رهف محمد القنون می‌گوید امنیت او از سوی اعضای خانواده‌اش و حکومت عربستان سعودی در خطر است و قصد داشت در استرالیا تقاضای پناهندگی بدهد.

بر اساس مقررات سازمان ملل متحد درباره حفاظت متقاضیان پناهندگی، به او اجازه داده شد حداقل بین ۵ تا ۷ روز در تایلند باقی بماند تا در اين مدت تقاضای پناهندگی او بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از آنکه خانم القنون حاضر شد از اطاق هتلی که خود را در آن محبوس کرده بود خارج شود پلیس مهاجرت تایلند تصاویری از او منتشر کرد.

هنوز مشخص نیست که خانم القنون این مدت را در بانکوک، پایتخت تایلند، سپری خواهد کرد و یا به نقطه دیگری منتقل خواهد شد.

وی در مدتی که در اتاق هتل پناه گرفته بود در شبکه‌های اجتماعی تقاضای کمک می‌کرد. او از غروب شنبه و پس از آنکه هنگام ورود از کویت به بانکوک گذرنامه‌اش ضبط شد انتشار پیام در شبکه توئیتر را آغاز کرد.

توافق برای خروج او از هتلی در فرودگاه بانکوک پس از ملاقات بین مقامات دفتر امور پناهجویان سازمان ملل و فرمانده پلیس مهاجرت تایلند صورت گرفت. دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در مورد این ملاقات اطلاعاتی منتشر نکرده ولی سخنگوی این نهاد در تایلند گفت: «ملاقات در فضای خوبی و با هدف همکاری انجام شد».

به گفته فرمانده پلیس مهاجرت تایلند، پدر خانم القنون قرار است دوشنبه شب به بانکوک بیاید و بعد مقامات خواهند دید که آیا این زن جوان حاضر است با پدرش به کویت، محل فعلی زندگی خانواده بازگردد یا نه.

این مقام پلیس در یک کنفرانس خبری در فرودگاه بانکوک گفت: «در حال حاضر او نمی‌خواهد به خانه باز گردد و ما او را مجبور نخواهیم کرد. امشب ما او را به هیچ کشوری بر نمی‌گردانیم».

او افزود: «این زن از سختی گریخته است و تایلند سرزمین لبخند است. ما هیچ‌کس را برای مردن اخراج نمی‌کنیم. ما به موازین حقوق بشر پایبند هستیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید رهف محمد القنون در شبکه‌های اجتماعی نوشته است اگر به عربستان سعودی بازگردانده شود جان او در خطر خواهد بود و در مصاحبه با رسانه‌ها ادعا کرده که خانواده‌اش ممکن است او را بکشند.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت از اسلام روی برگردانده و از انتقام‌جویی پدرش به شدت می‌ترسد.

او روز دوشنبه با محبوس کردن خود در اطاق هتلش توانست از بازگرداندنش جلوگیری کند. عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده نشان می‌دهند که او مبلمان را پشت در اطاق قرار داده بود تا کسی نتواند در را باز کند.

تقاضای کمک او یادآور حکايت تعداد دیگری از زنان اهل عربستان سعودی است که در سال‌های اخیر پس از فرار از خانواده تقاضای کمک خود را به شکل وسیعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

صفحه توئیتر خانم القنون طی ۴۸ ساعت بیش از ۵۰ هزار فالور به خود جذب کرد و ماجرای او مورد توجه بسیاری از دولت‌های جهان و دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد قرار گرفت.

تقاضای پناهندگی او در عین حال بار دیگر توجه جامعه بین‌الملل را به دشواری‌های زنان در جامعه عربستان از جمله قانون قیومیت که طبق آن زنان بدون موافقت قیم مرد حق سفر و ازدواج ندارند جلب کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG